Antara Kereta Persona Dan Kereta Saga FLX

Aku tak boleh decide lagi samada nak beli kereta Persona atau Saga FLX. Nak beli Saga FLX abang aku dah guna. Kereta Persona pulak kalau tengok dari segi harga tu, lebih mahal sikit la. Ada orang kata Saga FLX ni sesuai untuk yang masih single. Ok, sesuai la untuk aku..heheh. Tapi kalau dari segi bentuk, Persona lebih elegence. Cuma Saga kalau nak nampak sporty kena modify balik. Dari segi performance, aku tak pasti la. 


 
HARGA KERETA PROTON SAGA FLX

  • 1.3 FLX Standard                     - RM 38,361 bulanan dari RM 494
  • 1.3 FLX Standard  (CVT)         - RM 41,361 bulanan dari RM 533
  • 1.3 FLX Executive (MANUAL) - RM 42,161 bulanan dari RM 543
  • 1.3 FLX Executive (CVT)         - RM 44,761 bulanan dari RM 577
  • 1.6 FLX SE (CVT)                    - RM 49,463 bulanan dari RM 637


HARGA KERETA PROTON PERSONA

  • Proton Persona 1.6 Elegance B-Line (m) - RM 46,499.00 bulanan dari RM 509 
  • Proton Persona 1.6 Elegance B-Line (a) - RM 49,499.00 bulanan dari RM 542
  • Proton Persona 1.6 Elegance M-Line (m) - RM 52,999.00 bulanan dari RM 580
  • Proton Persona 1.6 Elegance M-Line (a) - RM 55,999.00 bulanan dari RM 612 
  • Proton Persona 1.6 Elegance H-Line (a) - RM 59,499.00 bulanan dari RM 651
P/S : Sape yang ada pengalaman pasal kereta kat atas ni atau ada suggestion pasal kereta lain please do share kat sini :)

Post a Comment

58 Comments

  1. Takde. pasal exora tahulah .. Hihihihihi :)

    ReplyDelete
  2. saga flx mmg sesuai utk y bujang, but for me, persona maybe mjd pilihan. 1.6 cc. harga pun xbyk beza dgn saga tu. utk jangka masa pnjg, baik amek persona. hikhik. it just my opion. u decide. :)

    ReplyDelete
  3. Salam Nick.. Saya xpernah pakai saga flx tapi adik beradik saya pakai saga biasa tu. Pendapat saya Persona lagi ok sebab kawan saya yg pakai persona sebelum ni cakap performance bagus dari Gen 2.
    Apa kata beli MyVi? Myvi elok and so far saya dah 2 tahun lebih pakai Myvi ni, Alhamdulillah sgt ok cuma ringan skit la body dia if compare to keta proton.

    ReplyDelete
  4. hana xpandai sangat bab2 keta ni.hehe
    abg hana pakai vios limited edition. bulan2 rm600 cmtu kot. tapi abg hana kata kalau sepakat beli ramai2 kat kedai yang sma. boleh dapat murah.

    saga flx nampak smart lagi dr persona

    ReplyDelete
  5. Kalau kereta ni akan digunakan utk jangka masa lebih 5 tahun, better persona. Luas pun luas. Mahal sikit aje tu.

    *salam blogwalking

    ReplyDelete
  6. pasal kereta ni, leeza tak pakar sgt. kereta saga bulanan tak sampai 800 erk. ok gak.. ingatkan smpai 800. huuu

    ReplyDelete
  7. Kenapa tak amik toyota or honda?

    ReplyDelete
  8. @Nieyxzha Hassan
    nak ambik honda tapi duit gaji tak cukup lagi.pakai dulu kereta proton :)

    ReplyDelete
  9. Tengok pada long term juga. Insurans kereta enjin 1.6 lebih mahal kot dari 1.3 dia punya premium payment. Kalau rasa berkemampuan better ambil personalah. Sebab hargapun lebih kurang jer. and enjin pun lagi berkuasa dari saga tu.

    Tapi pada saya. Jangan bandingkan kereta proton jer. Cuba survey harga kereta jenama lain juga. Kalau ada yang harga lebih kurang cam kereta proton. better ambil jer. sebabnya kereta proton ni pun banyak ragam kot.

    Pilihan ditangan anda...buatlah pilihan dengan berhati2..sebab ianya akan mempengaruhi kehidupan anda kelak juga.

    ReplyDelete
  10. bro.
    kawan baru angkat persona guna gaji interim ni.
    kalau persona dapat rate 2.9%. Saga pulak 3.++ .
    Dulu ingat nak ambik saga jugak. Tapi bila dah pegi sana, tengok2 belek2 keta kat showroom batu pahat ni, akhirnya ambik persona.
    Kalau harga bulan2 saga tu RM4++, tambah dalam RM100 je dapat persona yang lagi luas ruang tempat duduk dengan boot letak barang.
    Tapi kawan ambik persona sebab dah berkeluarga, anak pun nak masuk 2, barang banyak nak sumbat kalau balik kampung ke, jalan jauh-jauh.
    Cuma kalau dari segi penggunaan petrol tu, saga menang la sebab CC keta kceik banding dengan persona.

    Kawan bayar persona elegance RM48113, bayar d/p 5113. sebulan RM503 (rate 2.9%)

    ReplyDelete
  11. xpena taw psl keta..:( hahaa

    tp persona mmg nmpk lebih hebta..:D

    ReplyDelete
  12. salam nick..kak intan guna saga biasa..encik somi pakai persona..dr segi penjimatan minyak ..saga menang..persona husband manual.. dan makan minyak juga la..husband kak intan suka pakai saga kak intan..sekarang dah hampir 6 tahun saga dengan kak intan..dan Alhamdulillah dia x pernah meragam.. nama keta kak inta "bekbi" akakakaka..tp pilihan di tangan nick kan

    ReplyDelete
  13. kakak saya pakai Saga. okeyy jer :) bab harga tue ermm better tepuk dada tanya selera :)

    ReplyDelete
  14. sy pakai saga da 1 tahun lebih.. saga fl bulakn flx..so far ok..x dek masalah...cume kecik je laa..tp kalu bajet lebih n pk long term, lebih baek amik pesona..(ye la skrang bujang, tp berkeinginan nk berfamily kannn...)..besar sikit..nak lawa..makeup jek...

    ReplyDelete
  15. x reti pasal kereta2 ni huhu.

    ReplyDelete
  16. aku berangan nak beli persona.

    Saga tu aku dgr bnyk jugak org komplen pasal slalu rosak.

    ReplyDelete
  17. paling suka tengok saga ler...hihihi

    ReplyDelete
  18. Better persona sebab dia elegance sikit kan.
    Tapi ramai yang suggest myvi sebab myvi ni diorang kata tahan lasak lagi2 untuk yang bujang.

    ReplyDelete
  19. beli lotus je.. hahahaha... mne2 je ena rasa okay, janji kita mampu nak bayar dan tak mmbazir.... =3

    ReplyDelete
  20. kakak aku guna saga n abang aku guna persona. so, aku lagi prefer naik persona. enjin dia lagi smooth.. lagipon dia 1.6cc.

    ReplyDelete
  21. @Leeza dayasari [santai leeza]

    keta saga dalam RM400++ atau RM500++ je..mmg murah dr keta perodua. Kalo RM800 tu rasanya utk keta exora kot sbb Preve pun dalam RM700++ je.

    ReplyDelete
  22. @Nick Nashram

    Kalo nak amik Honda, dlm 3-4 tahun keje da boleh amik sebiji. Bulanan Honda City dlm RM900++.

    ReplyDelete
  23. xpernah ada pengalaman..tp macam better ambik persona..

    ReplyDelete
  24. anis fail bab nie !! muahahaha

    ReplyDelete
  25. aku pkai kancil 660 tapi aku lg prefer persona..penah naik kedua2 keta - persona is better

    ReplyDelete
  26. beli jer kereta secondhand hihi

    ReplyDelete
  27. membe sy dulu nak ambil pesona lah dlm angan2.. namun setelah memikirkan belanjawan masa akan dtg dikalulate drab bahgi tambah maka kluarlah saga FLX.. hahahaha
    pendek cite ikut selera kita mesti nak terbaik kan.. tapi kena la ikot poket sama.. law mampu baik beli yg luar negra trus perfomance dah tentu bgus hahaha (statement blagak hahaha) wat istikarah ye en nik hihi :P

    ReplyDelete
  28. ala...KY tak tahu pasal kete ni, kalau nak nampak besar rasanya 2 2 besar..

    ReplyDelete
  29. Pesona untuk yang suka design dia memang nampak menawan, tapi saga bila dah touch up, perghhh... dasat tau.. tapi yg paling penting, maintenance cost lah.. my office mate guna persona ni, baru 2 tahun dah few times masuk workshop, sekali masuk mau ribu riban gak, tapi mungkin atas nasib kot. Tapi ialah, Sir suka yang mana?..

    ReplyDelete
  30. Peg kat tmpt akak ni pakai pesona.. memang lawa.. tempat pun luas.. erm apa pun tgk pd kemampuan kan?..fikir betul2 baru decide:)

    ReplyDelete
  31. Baru-baru ni bawak persona cousin. Serious terbaik.

    ReplyDelete
  32. 2 2 cantik tapi kalo anna cuma mampu flx je la..

    ReplyDelete
  33. Xnak bbeli Nissan ke? lagi lawa.. hehe.. antara 2 ni, Persona lg mmpesonakan.. :)

    ReplyDelete
  34. dri segi feeling, aku suka agi nek persona. luas. plus, harga xbnyk beza bro. utk jngke mase pnjg, pkailah persona. smart n nmpk mahal, tmbh2 hok elegance tu.

    klu nak beli saga gak, jgn 1.3. kete besar, cc kne bsr. kwn aku pkai 1.3 manual, berat kot. mkn bnyk minyak.

    aku pkai viva je. sekian~~~ haha

    ReplyDelete
  35. My fren pkai persona...sy dh try bwak..ok jek..best...besar...tp warna minat kt saga flx 1.6 yg kaler merah tuh..hikhik...

    ReplyDelete
  36. I love Saga FLX warna merah then mekap letak shade hitam sikit huhuhu....fuh mesti best!

    ReplyDelete
  37. Kalau nak ambil FLX, ambil FLX SE, cc dia 1.6, leather sit, kereta besar cc kena seimbang, kalau tak, minyak umpama mencurah air di sponge. Hm kau pilih la, FLX SE dan Persona, dedua sama cc harga dan system gear lain. Sekian wabilahitaufik

    ReplyDelete
  38. Kalau nak ambil FLX, ambil FLX SE, cc dia 1.6, leather sit, kereta besar cc kena seimbang, kalau tak, minyak umpama mencurah air di sponge. Hm kau pilih la, FLX SE dan Persona, dedua sama cc harga dan system gear lain. Sekian wabilahitaufik

    ReplyDelete
  39. awat seropa ni pilihan...hehe..

    saya pon dok plan nak amik persona...tp mahai la sket amik harga s'wak ni...huhu...bila tah nak book...malas betey la nak berurusan..huhuhu

    ReplyDelete
  40. Kt garaj aku ada both saga dan persona. Persona terbaik jika penting kan kepuasan memandu. Jalan jauh memang selesa tak rasa penat. Berbaloi dgn byr bulan2 tu. Maintenance cost rasa lebih kurang saja.

    ReplyDelete
  41. Kt garaj aku ada both saga dan persona. Persona terbaik jika penting kan kepuasan memandu. Jalan jauh memang selesa tak rasa penat. Berbaloi dgn byr bulan2 tu. Maintenance cost rasa lebih kurang saja.

    ReplyDelete
  42. poton saga flx agak padat, so agak2 la kalau kaki tu jenis panjang or badan sedikit tak kurus-->baek amek persona..

    untuk driving yang selesa, persona memang best..walau x boleh lawan kete cm honda or toyota, persona tetap HEBAT!!

    c:

    ReplyDelete
  43. Saga flx 1.3 best choice bro

    ReplyDelete
  44. Saga flx 1.3 memang canggih ,jimat minyak.maintenace murah,enjin da bercanggih banding dgn bml,fl.

    ReplyDelete
  45. Pilih kereta baru saga,sekarang saga sv harga dh diturunkan,minyk jimat ada warranty,saga flx pasang bodykit se lawa tu,pesona lg selesa n besar tp mahal minyk kuat sedikit,kalu kereta import 2nd dh byk tahun org lenjan,ikut nasib dapat elok atau x..kalu rosak siap duit untuk repair x ada warranty..

    ReplyDelete
  46. Pilih kereta baru saga,sekarang saga sv harga dh diturunkan,minyk jimat ada warranty,saga flx pasang bodykit se lawa tu,pesona lg selesa n besar tp mahal minyk kuat sedikit,kalu kereta import 2nd dh byk tahun org lenjan,ikut nasib dapat elok atau x..kalu rosak siap duit untuk repair x ada warranty..

    ReplyDelete
  47. of course la persona! sama sy..ehehehee...

    ReplyDelete
  48. Bg ak utk long term persona bkn yg terbek... mnyk mmg x jimat... walaupn drpd segi len ok tp klu mnyk x jimat mmg x brbaloi... sbb mnyk bkn hrga dia kekal murah... utk long term mmg x brbaloi pki persona ni... klu korang byk dwit nk isi mnyk xpela... haha... sbb ak pki viva je... kje hr2 kluar pgi site... sbb mnyk jmt dh bratus rggt ak jimat kt duit claim ak... haha

    ReplyDelete
  49. Majoriti choose persona...sya pn dlm dilema antara dua ni

    ReplyDelete
  50. Samala...majoriti choose persona kn...humm..saya pn dlm dilema

    ReplyDelete
  51. xsesuai la bandingkan flx 1.3 dgn persona 1.6..kapasiti enjin pun dah jauh beza..flx 1.3 bandingkn dgn myvi better amk kete proton..pada aku, aku lgi yakin kete proton dari kete perodua sbb klau kite tgk perodua klau crash die pnye rabak lain mcm smpai bmbung pun rabak..letak 6 airbag pun xkan slamat..klau bandingkn flx 1.6 dgn persona 1.6 dua2 sama je..flx dri luar nmpk kecik tpi ble dah duduk dlm lbh kurang je mcm persona cume persona klau duduk tenggelam skit dan klau flx 1.6 plak duduk dlm rse tinggi skit..dri segi enjin flx 1.6 berenjin CVT ble servis enjin tu mmg mahal..klau persona enjin CPS auto or manual ok je..minyak plak dua2 lbh kurang je..tapi klau aku mmg aku ambil persona sbb nmpk smart dri flx yg nmpk mcm org dah brumur skit..tu pndpt aku la..hehe

    ReplyDelete
  52. Aku pun dlm dilema..tp akhirnya aku amik saga flx auto 1.3 jer sb aku bola modified bodykit n tmbh spoiler bebanding flx se 1.6 dia da complete cuma xdpt nk design sb semua da ada...utk.jngka pendek aku amik saga dulu 2-4 taun upgrade keta lain..

    ReplyDelete
  53. Aku pun dlm dilema..tp akhirnya aku amik saga flx auto 1.3 jer sb aku bola modified bodykit n tmbh spoiler bebanding flx se 1.6 dia da complete cuma xdpt nk design sb semua da ada...utk.jngka pendek aku amik saga dulu 2-4 taun upgrade keta lain..

    ReplyDelete
  54. Aku pun dlm dilema..tp akhirnya aku amik saga flx auto 1.3 jer sb aku bola modified bodykit n tmbh spoiler bebanding flx se 1.6 dia da complete cuma xdpt nk design sb semua da ada...utk.jngka pendek aku amik saga dulu 2-4 taun upgrade keta lain..

    ReplyDelete
  55. Anonymous10 May, 2014

    aku pernah guna kedua2 kereta ni..pesona aku x beli cuma pernah pnjm pakcik aku punya adalah dlm setgh thn.lps tu aku beli flx.klu dr segi luaran aku rasa flx lagi cntik terutamanya lampu dpn dia mcm lampu toyota altis.klu lampu persona tu fesyen lama.klu dr segi saiz,memang persona lbh besar tp lbh mhl.tp klu ikut pengalaman aku,myk pesona memang cpt hitam, x tau pasal apa.wpln baru tukar myk,cepat jgk jd hitam.x mcm flx..myk enjin sntiasa bersih,tahan agak lama.

    ReplyDelete
  56. Aku pon dlm dilema gak samada nak pilih pesona 1.6 atau FLX 1.6 auto. Injin FLX pakai CVT tapi pesona tak. Ada sapa2 tahu apa kelebihan CVT dan kekurangannya. TT tentu sudah sambar kreta baru sekarang, apa pilihan TT akhirnya?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.