Boleh Hidup Ke Dengan Gaji RM 1500 Di Malaysia?


Rasa-rasa korang la, boleh hidup tak dengan gaji RM 1500 sebulan di Malaysia ne? Bagi aku la kalau hidup bujang cukup rasanya...tak da tanggungan sangat, tanggung diri sendiri je..tapi kalau yang dah berkeluarga macam mana..tak percaya cuba kita kira sama-sama.Tambahan pula sekarang dengan harga barang yang sekejap naik sekejap turun, dengan harga minyak yang selalu naik tak turun-turun. Gaji tak naik-naik jugak.

YANG DAH BERKELUARGA

Gaji bulanan :RM 1500

Corak perbelanjaan yang wajib anda adalah seperti kat bawah ne. Kira punya kira nampaknya gaji anda dah melebihi perbelanjaan.

INI TIDAK TERMASUK LAGI DENGAN :
  • cukai tanah 
  • cukai pintu 
  • belanja perayaan 
  • astro 
  • streamix 
  • kos perubatan 
  • potongan KWSP 
  • harga barang-barang yang makin naik
KENA JUGAK FIKIR TENTANG :
  • belanja masa cuti sekolah/makan angin 
  • servis kenderaan
  • belanja perabot/kelengkapan rumah
YANG MASIH BUJANG

Gaji bulanan : RM 1500
  • Bagi kat mak ayah : RM 300.00 
  • Bayar bil : RM 150.00  
  • Bayaran balik pinjaman PTPTN : RM 200.00  
  • Kos sewa rumah : RM 200.00 
  • Minyak kenderaan : RM 200 
  • Simpanan nak kahwin : RM 400
INI TIDAK TERMASUK LAGI DENGAN
  • belanja seharian 
  • shopping 
  • duit top up 
  • bayar zakat
Persoalannya boleh ke kita hidup dengan gaji RM 1500 di Malaysia? Cara nak atasi senang je, cari pasangan yang bekerjaya..tak kira la kerja apa..at least dapat jugak la cover.

P/S : teringin nak beli iPad dengan gaji sendiri :)


Boleh Hidup Ke Dengan Gaji RM 1500 Di Malaysia? Boleh Hidup Ke Dengan Gaji RM 1500 Di Malaysia? Reviewed by Nick Nashram on 14:24:00 Rating: 5

9 comments:

  1. 1500 mmg x cukup huhuhuh :'(

    ReplyDelete
  2. betol,,skng ne kena gaji 3k ke atas baru org kata selesa la hidup sikit :)

    ReplyDelete
  3. cukup kot kalau x pakai kereta. hoho

    ReplyDelete
  4. jom reramai pakai motor..save minyak..huhu

    ReplyDelete
  5. tak cukup....tp gaji cikgu dgr khabarnya semakin tinggi hehehehehhehehe

    ReplyDelete
  6. gaji cikgu skng ne yg standard 3k..kalo kena ngaja kat rural area smpai 4k sebulan..hoho

    ReplyDelete
  7. sejujurnya mmg x ckup...
    wlupun sya duduk dgn family still x ckp..
    sbb taraf hidup kt kl ni trllu tggi..

    ReplyDelete
  8. kalo dekat urban area mmg x cukup ngan gaji camne..taraf hidup tggi sgt..at least kena keje sampingan yg laen.

    ReplyDelete
  9. orang bujang gaji 2k pun tercungap2 nak hidup..tpi x pea apa yang penting kita kena bersyukur dngn apa yg diberikan dan berdoa kpd Allah agar rezeki kita bertambah..JANGAN ASYIK NAK MENGELUH JEA..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.