30 Resepi Berbuka Puasa Yang Mudah Dimasak Selama Sebulan (Part 3)

30 Resepi Berbuka Puasa Yang Mudah Dimasak Selama Sebulan (Part 3) l Teringin nak ajak kawan atau saudara mara berbuka puasa di rumah tapi malu sebab tak pandai nak masak? Untuk 10 hari terakhir berbuka puasa, apa kata cuba suprise kan kawan atau saudara korang dengan mencuba resepi berbuka puasa yang disediakan dibawah. 

30 RESEPI BERBUKA PUASA YANG MUDAH DIMASAK SELAMA SEBULAN (PART 3)


HARI KEDUA PULUH SATU : AYAM GORENG SOS PLUM

Bahan-bahan:
- dada ayam - dipotong kecil
- sedikit lada putih,
- garam dan tepung jagung
- 3 biji kentang - potong dan goreng kejap

Bahan A:
- 5 ulas bawang merah - dikisar
- 3 ulas bawang putih - dikisar
- 1 inci halia - dikisar
- 3 biji cili merah - dikisar

Bahan B: 
- 3 sudu besar sos plum - guna brand life
- 2 sudu besar sos cili thai
- 1 sudu besar sos tiram
- garam dan gula secukup rasa
- sedikit kiub ayam

Cara memasak: 
1. Gaulkan dada ayam bersama serbuk lada putih dan garam.
2. Kemudian salutkan dengan tepung jagung dan goreng sekejap. Tak payah terlalu garing.
3. Panaskan minyak dan tumis bahan A hingga wangi dan sedikit garing. 
4. Masukkan bahan B dan goreng lagi hingga pecah minyak.
5. Masukkan sedikit air (agak-agak ye nak kuah banyak mana), garam dan gula secukup rasa dan sedikit kiub ayam.
6. Sebatikan dan masukkan ayam dan kentang yang digoreng tadi, sebatikan dan biarkan sebentar. 
7. Masukkan hirisan daun bawang, kacau kejap dan terus angkat.


HARI KEDUA PULUH DUA : GULAI ASAM PEDAS IKAN BAWAL, AYAM GORENG, SAYUR KOBIS DAN KAROT GORENG

RESEPI ASAM PEDAS


Bahan-bahan:
- 2 ekor ikan bawal - potong 6 keping
- 1 sudu kecil pes asam jawa - jangan terlalu banyak, terlebih masam tak sedap
- garam
- 5 sudu cili kering kisar - boleh tambah
- 6 batang bendi
- 1 biji tomato belah 4
- 6 helai daun limau purut
- 2 serai dititik

Bahan kisar:
- 8-9 ulas bawang merah
- 5 ulas bawang putih
- 2 inci kunyit hidup
- 2 inci halia
- 1 biji tomato

Cara memasak:
1. Kisar semua bahan di atas. 
2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar, serai dan cili kisar sehingga wangi dan cili benar benar garing dan masak. Masukkan air secukupnya.
3. Bila kuah mendidih, masukkan ikan. Masukkan garam dan air asam secukupnya.          
4. Masukkan sayur bendi tomato dan daun limau purut. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.

RESEPI AYAM GORENG SIMPLE

Bahan-bahan:
- 6 ketul ayam
- garam
- kunyit

Cara memasak:
1. Gaulkan ayam dengan kunyit dan garam. 
2. Panaskan minyak, gorengkan ayam sehingga garing, tos dan angkat.

RESEPI SAYUR GORENG

Bahan-bahan:
- kobis yang dihiris nipis
- 1/2 batang karot yang dihiris nipis
- 1 batang cili merah dihiris nipis
- sedikit udang kering
- 1 biji bawang merah dihiris
- 1 biji bawang putih dihiris

Cara memasak:
1. Panaskan sedikit minyak. tumis bawang merah, putih dan udang kering sehingga naik bau. 
2. Masukkan kobis dan karot. tunggu sehingga sayur masak. 
3. Perasakan garam dan angkat.


HARI KEDUA PULUH TIGA : KARI DAGING, SAMBAL TELUR HANCUR, SAYUR TAUGEH KUCAI GORENG

RESEPI KARI DAGING

- 800gm daging – potong nipis & kecil. Senang dan cepat nak empuk.
- 3 – 4 ulas bawang merah – dihiris halus
- 2 ulas bawang putih – dihiris halus
- halia – 1 inci – dihiris halus
- 1 batang kayu manis
- 1 biji cengkih
- 2 biji bunga lawang
- 3 sudu besar rempah kari – dibancuh dengan sedikit air menjadi pes
- 1 kotak santan segera – terpulang pada citarasa kepekatan kuah kari uolss.
- 2 – 3 biji kentang – potong ikut selera nak belah berapa. Jangan besar sangat lak
- garam secukup rasa
- sedikit air – ikut citarasa nak kuah pekat & banyak mana
- daun kari beberapa helai

Cara memasak:
1. Bersihkan daging dan hiris daging menjadi kepingan kecil dan nipis. Rebus daging tersebut sehingga empuk. Nak cepat boleh guna pressure cooker. Dah empuk asingkan. Air rebusan daging jangan buang ye. Nanti nak masukkan dalam kuah kari tu semula.
2. Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang, cengkih sampai naik bau dan kemudian masukkan bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dihiris. Tumis sehingga layu dan naik bau.
3. Selepas itu, masukkan pes kari (serbuk kari yang dah dibancuh dengan sedikit air) bersama daun kari. Tumis hingga berbau wangi dan terbit pecah minyak.
4. Masukkan daging yang dah direbus tadi bersama air. Masak hingga mendidih. Kuantiti air terpulang pada citarasa masing-masing. Biarkan mendidih sebentar. saya suka kuah kari yang pekat so airnya sikit. Kuah pekat sedap buat cecah sama roti.
5. Masukkan kentang yang telah dipotong tadi, masak hingga kentang hampir empuk.
6. Kemudian masukkan santan. Kuantiti santan juga terpulang pada citarasa masing-masing.
7. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa. Tutup api dan sedia dihidangkan.

RESEPI SAMBAL TELUR HANCUR
- 3 biji telur
- 2 ulas bawang putih - kisar
- segenggam cili kering - kisar
- 1 labu bawang besar - kisar
- garam

Cara memasak:
1. Panaskan minyak, masukkan bahan kisar hinga pecah minyak.
2. Perasakan dengan garam.
3. Pecahkan telur dan biar sebentar jangan kacau. Bila telur dah masak bawah tu boleh pusing.
4. Dah sebati semua boleh angkat dan hidang.


HARI KEDUA PULUH EMPAT : AYAM MASAK CILI KERING, IKAN KERISI GORENG, SAMBAL BELACAN, SUP SAYUR BAYAM MERAH

RESEPI AYAM MASAK CILI KERING

Bahan-bahan:

- 4 keping dada ayam potong kecil
- 1 sudu kecil tepung jagung
- 2 sudu besar sos tiram

*Perap semua bahan ni selama 15 minit kemudian goreng. Tak perlu garing

Bahan sos:
- 1/4 stok ayam
- 1 sudu kicap manis
- 2 sudu sos cili
- 1 sidi gula
- 1 sudu kecil garam
- 1/2 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)

Bahan tumis:
- 8 tangkai cili kering - potong
- 2 biji bawang putih - dadukan
- 2 cm halia - hiris

Bahan lain:
- cili hidup - potong dadu
- bawang besar - potong dadu

Cara memasak:
1. Panaskan minyak, boleh campur minyak bijan jika suka. Masukkan bawang putih dan halia. Tumis hingga naik bau
2. Masukkan cili kering. Goreng sehingga cili agak garing.. Hati-hati jangan sampai hangus
3. Masukkan stok ayam dan bahan sos
4. Masukkan bancuhan tepung jagung. Kacau sebati hingga kuah memekat
5. Masukkan ayam, bawang dan cili hidup
6. Bila semua dah sebati boleh tutup api dan hidangkan


HARI KEDUA PULUH LIMA : TOM YAM AYAM, TELUR DADAR DAN SAMBAL BELACAN

RESEPI TOMYAM AYAM

Bahan A:
- 6 biji bawang putih dititik
- 1 biji tomato dipotong dadu halus2
- 2 batang serai dititik
- 5 inci lengkuas diketuk

Bahan B:
- 1/4 ekor ayam – potong kecil2
- 1 biji bawang holland– hiris
- 2 sudu perencah tomyam – brand TAEPEE
- pelbagai sayuran – saya guna carrot & caulifower
- 4 helai daun limau purut – buang urat daun tengah tu, supaya bau kuat
- cili padi dalam 6 – 8 biji)
- sos ikan
- air perahan limau
- 1 biji tomato
- garam

Cara memasak :
1. Tumis bahan A sehingga garing. Lepas tu masukkan perencah tomyam. Gaul sehingga sebati.
2. Masukkan air ke dalam periuk, lepas tu masukkan pula ayam.
3. Bila ayam dah mula nak masak, masukkan bawang besar, sayur,, lengkuas, serai, daun limau purut dan biarkan seketika
4. Akhir sekali, perah limau kasturi dan ambil airnya. 
5. Masukkan sos ikan dan air perahan limau. Lepas tu perasakan dengan garam. Siap untuk dimakan.


HARI KEDUA PULUH ENAM : SUP IKAN MERAH, SAMBAL TUMIS UDANG DAN SAYUR KOBIS KAROT

RESEPI SUP IKAN MERAH

Bahan bahan:

- ikan merah
- 4 ulas bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- sedikit halia
- kayu manis, bunga lawang dan pelaga
- lada hitam biji - tumbuk
- tomato belah 4

Cara memasak:
1. Tumis bawang merah dan bawang putih serta halia yang dihiris bersama kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sehingga wangi. 
2. Kemudian masukkan air secukupnya. Biarkan air menggelegak sebelum dimasukkan ikan. masukkan tomato. 
3. Akhirnya masukkan lada hitam dan garam secukupnya.. tabur daun sup dan daun bawang.

RESEPI SAMBAL TUMIS UDANG

Bahan bahan:
- 1 kg udang - gunting separuh dari kepala
- 2 sudu besar asam jawa campur air & jadikan jus - guna 1 sudu kecil pes asam jawa
- 1 - 2 sudu kecil garam halus
- 6 - 7 sudu besar gula - guna 7

Bahan kisar:
- 100 gm cili kering - pilih jenis pedas
- sebesar 50 sen belacan - kisar dengan cili - tak guna
- 10 - 15 biji bawang merah
- 5 ulas bawang putih

Cara memasak:
1. Udang digaul dengan sedikit garam kemudian digoreng hingga merah, jangan goreng lama nanti udang kecut dan keras. 
2. Bila dah merah angkat. Ketepikan.


HARI KEDUA PULUH TUJUH : NASI ARAB TANAM AYAM, SOS NASI ARAB, KERUTUK DAGING, SAYUR BROKOLI DAN KOBIS BUNGA

RESEPI NASI ARAB TANAM AYAM

Ini saya gunakan pes nasi arab. Boleh dapatkan di pasaraya. Mudah sahaja caranya. Hanya perlu pes, nasi, dan masukkan ayam yg telah direbus dan tanak.

Resepi sos nasi arab
- 1 biji bawang besar,
- 4 biji cili merah
- gula garam
- perahan lemon

* bahan-bahan diatas semuanya dikisar

Resepi kerutuk daging
- 1 kg daging batang pinang (potong tebal 1 atau 2")
- 3 sb rempah kerutuk
- 8 ulas bawang merah
- 4 ulas bawang putih
- 1 inci halia
- kayu manis, bunga lawang, pelaga
- 1 kotak santan - bancuh dengan air secukupnya.
- 3 sb kerisik
- garam
- gula
- gula Melaka
- 1 keping asam keping
- tomato ketchup - boleh menyedapkan lagi

Cara memasak:
1. Separuh dari bawang dan halia dikisar dan dicampur dengan rempah kerutuk. Separuh lagi dihiris.
2. Tumis bawang dan halia yang dihiris serta rempah penumis sehingga wangi dan masukkan rempah kerutuk. Masak dengan api perlahan sehingga keluar minyak. 
3. Masukkan daging dan sedikit air dan dikacau rata. Masak lagi sehingga air kering dan keluar minyak serta daging empuk.
4. Masukkan santan dan masak sehingga mendidih dengan api perlahan. Masukkan kerisik, garam, gula, gula Melaka dan asam keping. Masukkan juga pes tomato, jika ada. 
5. Sesuaikan kepekatan dan rasa. Bolehlah diangkat dan dihidangkan


HARI KEDUA PULUH LAPAN : AYAM PAPRIK

Bahan-bahan:
- 4 ketul ayam - dihiris kecil
- 2 ulas bawang putih - dicincang halus
- 1 biji bawang besar - dibelah dua dan dihiris bulat kasar
- 1 biji cili merah - dihiris serong
- 11 biji cili api - dipecah-pecahkan aje
- 2 helai daun limau purut - disiat-siat
- bunga kobis - dihiris kecil
- 2 biji putik jagung - dihiris serong
- 1/2 biji karot - dihiris serong
- 2 biji kacang panjang - dipotong 1 inci
- 2 sudu makan cili kering kisar
- 2 sudu makan cili sos
- 2 sudu makan tomato sos
- 1 sudu makan sos tiram
- garam
- 1 cawan air

Cara memasak:
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang putih hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan semua sos. Tumis hingga pecah minyak.
4. Masukkan isi ayam. Kacau rata hingga isi ayam layu.
5. Masukkan air. Masak hingga mendidih.
6. Masukkan garam dan sedikit serbuk perasa. Kacau rata.
7. Masukkan semua bahan hiris. Kacau rata. Masak hingga sayur empuk. (Kalau kuahnya pekat sangat, boleh tambah sedikit lagi air).
8. Tutup api dan hidangkan


HARI KEDUA PULUH SEMBILAN :UDANG MASAK MASAM MANIS

Bahan-bahan:
- 500 gm udang besar (bersihkan)
- 1 s/b kunyit
- 1 s/k garam
- minyak

Bahan sos:
- 5 ulas bawang merah (dimayang)
- 3 ulas bawang putih (dimayang)
- 1/2 cawan sos tomato
- 3 sudu besar sos cili
- 2 biji cili merah (dipotong nipis)
- 1/2 cawan air.
- 1 biji tomato (belah 6)
- 1 pokok daun bawang & daun sup (potong pendek)
- garam dan gula secukup rasa

Cara memasak:
1. Gaulkan udang dengan kunyit dan garam dan gorengkan sehingga masak. Angkat dan ketepikan.
2. Asingkan sedikit minyak dan panaskan minyak semula dan tumiskan bawang merah dan bawang putih.
3. Apabila sudah wangi masukkan sos tomato, sos cili dan air. Masukkan juga cili potong dan gula.
4. Setelah kuat pekat, masukkan udang dan gaulkan rata.
5. Hiaskan dengan daun sup dan daun bawang. Hidangkan bersama nasi putih.


HARI KETIGA PULUH : IKAN KEMBUNG PINDANG

Bahan-bahan:
- 4 ekor ikan kembong/ikan kerisi/ikan selayang
- 1 in kunyit hidup - blend
- 2 batang serai - diketuk
- 5 biji bawang merah - blend
- 1 biji bawang besar - blend
- 1 biji bawang putih- blend
- sedikit halia - diblend
- cili api - nak blend sekali pun boleh, nak letak sebiji je pun boleh
- pati asam jawa
- garam dan gula secukup rasa
- 2 cawan air
.
Cara memasak:
1. Masukkan bahan2 yg diblend bersama 2 cawan air, serai, asam jawa dan perasakan dengan garam gula biar kan mendidih.
2. Masukkan bendi hingga lembut kemudian masukkan ikan.
3. Akhir sekali letaklah tomato.

Sumber : Syaz Ahmad
30 Resepi Berbuka Puasa Yang Mudah Dimasak Selama Sebulan (Part 3) 30 Resepi Berbuka Puasa Yang Mudah Dimasak Selama Sebulan (Part 3) Reviewed by Nick Nashram on 11:32:00 PTG Rating: 5

2 ulasan:

  1. WAH BAYAKRESEPI YG SIMPLE TAPI SEDAP SEMUANYA TU..

    BalasPadam
  2. hadui..buat saya terliur sedang puasa 6 ni Nick..hehehe..punyalah hebat masakan ni..nak ambil resipi ya

    BalasPadam

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.

Dikuasakan oleh Blogger.