Kenapa Tempoh Bertunang Tak Boleh Terlalu Lama?

Pertunangan secara ringkasnya lamaran seorang lelaki ke atas seorang wanita untuk dijadikan isterinya. Tapi apa yang aku nak cerita ni sedikit sebanyak perkongsian hasil dari pengalaman sendiri dan kawan-kawan semasa bertunang sebelum selamat diijabkabulkan.


KENAPA BERTUNANG TAK BOLEH TERLALU LAMA?

Biasanya tempoh pertunangan antara 3 bulan, 6 bulan, 8 bulan dan paling lama setahun. Kemungkinan pihak lelaki meminta tempoh seperti yang disebutkan dengan sebab untuk mengumpul duit terlebih dahulu, ingin menghabiskan tempoh pengajian di universiti/kolej dan sebagainya. Salah satu contoh :

" Saya ingin berkahwin dengan awak dalam masa 2 tahun lagi. Buat masa sekarang kita bertunang dulu sebab saya nak kumpul duit beli kereta atau ada pekerjaan yang tetap untuk menampung kehidupan yang akan datang."

Bagi mereka yang bakal bertunang, satu je nasihat aku. Jangan bertunang terlalu lama kerana dunia bertunang ni terlampau banyak dugaannya. Tempoh 1,2 atau 3 tahun adalah terlalu lama, pelbagai kemungkinan boleh terjadi. Apatah lagi bagi pasangan yang berjauhan. Bila berjauhan, kena ada kepercayaan yang tinggi dalam diri. Kalau ada syak wasangka dan curiga, gaduh sikit terus nak putuskan hubungan pertunangan.

Dalam tempoh pertunangan itu juga, bermacam-macam dugaan yang akan ditempuhi. Mereka yang pernah lalui, pasti dah rasa macam mana rencah alam bertunang ini. Antaranya :

1. Jumpa orang yang lebih baik dari tunang.
2. Hilang perasaan suka dan cinta pada tunang.
3. Mula rasa tak serasi menyebabkan jarang berhubung.
4. Bekas kekasih datang kembali.
5. Tunang curang dengan orang lain.
6. Selalu bergaduh walaupun benda yang remeh.
7. Tak pasti dengan pilihan atau dilema.

PERLU KE SAYA PUTUS TUNANG KALAU DIA...............?

Sebenarnya bergantung pada masalah dalam hubungan korang tu. Kalau masalah setakat gaduh-gaduh kecik je, takkan la sampai nak putus tunang. Time kita marah, otak tak berfungsi dengan normal sebab syaitan tengah cucuk-cucuk. Bawak bertenang sebelum buat keputusan supaya tak menyesal. 


Kalau dia curang dengan orang lain?

Kenapa perlu curang kalau dah ada tunang? Rasanya lebih baik putuskan pertunangan tu, sebab kalau dia berani curang kali pertama, tak mustahil perkara yang sama akan berlaku lagi. Sama jugak dengan pasangan yang dah mula guna tangan, pukul sana sini walaupun hanya berstatus tunang. Bayangkan kalau dah berumah tangga nanti, bukan setakat tangan, sepak terajang pun turut melayang. Jalan mudah, tinggal je orang macam ni walaupun dia bagi ayat " I will kill myself if you leave me". Dia bukan jodoh korang.

BUAT SOLAT ISTIKHARAH MINTA PETUNJUK

Sila buat solat istikharah. Biasalah, time bertunang macam-macam dugaan ada. Orang selalu cakap, cari yang sayangkan kita, bukan yang kita sayang. Mintak petunjuk dari Allah, buat solat istikharah sebulan, solat taubat sampai Allah bagi petunjuk siapa sebenarnya jodoh terbaik. Allah lebih tahu yang terbaik untuk kita.  

Kita hanya manusia biasa. Ingat, kita hanya mampu merancang.. Allah yang menentukan. Setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Post a Comment

7 Comments

  1. tidak dinafiakn banyak ujian mendatagi jika bertunag lama...Etuza ada merasakan terlebih dahulu, cukup perit dan mencabar..Etuza antara orang bertunang agak lama ekoran kehendakl orang tua...humm! kehendak orang tua itu juga ujian..kena galas kena ikut apa2 yang baik tapi diri ini masa tu tak rela dulu bertunang hahaha...

    ReplyDelete
  2. haih takut jgk macam ni, sbb kawan pernah terjadi..
    lagi 2 bulan nak kahwin.. dah beli barang semua, tuptup cancel.

    Nauzubillah, mintak di jauh kan. Amin.

    ReplyDelete
  3. bertunang xperlu lama2 jadikan masatu untuk persiapan ke alam perkahwinan...3 bulan oklah tu..

    ReplyDelete
  4. Banyak jugk dugaan kalo bertunang lama2 nih . Huhu .

    ReplyDelete
  5. btol.. banyak dgr cite org putus masa bertunang.. mungkin ada hikmahnya

    ReplyDelete
  6. wohaaa...tip yg bagus nih....

    ReplyDelete
  7. Saya ni lahsedang merasa berapa peritnya tempoh tunang tu lama sangat. 2 tahut ikatannya. Bukan kita sengaja nak lama2 tunang. Tetapi duitnya belum dikumpul. Ya allah ya Tuhanku, jauhkan lah aku daripada segala syaitan yang mahu merosakkan pertunanganku!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.