Rugi Tukar Blogger Profile Kepada Goggle+


Kepada yang masih guna blogger profile, biasanya akan ada suggestion dekat dashboard untuk tukar blogger profile yang biasa kita guna tu ke Google+ punya profile. Memang tak salah nak cuba benda baru tapi bagi yang tak biasa dengan Google+ ni, aku cadangkan jangan tukar sebab merugikan korang.

Antara Sebab-Sebabnya Ialah :

1. Blogger yang tukar dari blogger profile kepada Google+ tetapi tak share entri diorang kat Google+ tu secara langsung jumlah follower blog diorang kurang bertambah. Yalah, korang join blog aku tapi aku nak join blog korang tak boleh sebab takde link ke blog. Contoh macam kat bawah..so, share la entri ke Google+ atau tukar balik ke blogger profile.


2. Kalau gambar dalam blog korang pernah hilang (dah buat report polis belum..hehehe) besar kemungkinan kerana korang dah upgrade ke Google+. Aku pun tak berapa nak faham macam mana Google+ ni boleh menyebabkan gambar-gambar hilang. Cuba korang baca kat sini http://www.bloggersentral.com/2011/08/google-plus-picasa-and-blogger-missing.html


 
3. Ada sesetengah blogger masukkan link iklan says atau churp-churp ke dalam Google+ diorang punya profile. Bila ada blogger lain yang cuba masuk ke dalam Google+ dan akan klik link tersebut kerana menyangka link tu adalah link blog blogger tu. So, bila link tu diklik keluar iklan, maybe certain blogger rasa marah, tertipu dan sebagainya. Niat nak masuk ke blog korang pun dah tak jadi.So, korang dah hilang follower.

P/S : Mana-mana follower blog aku yang selalu komen dah join blog aku ni , bukan aku tak nak komen dan join blog korang balik. Tapi sebab-sebab kat atas ni la. Apapun, pada yang dah ada Google+ tu, sudi-sudi lah follow aku di Google+ follower tu ye :)
 

Post a Comment

28 Comments

  1. Aku pun sebenarnya tak berapa nak faham dengan G+ nie.....

    ReplyDelete
  2. tq kerana komen pasal ni...ak dah guna balik blogger profila

    ReplyDelete
  3. Blog sy nick senangkan boleh follow..hehe

    ReplyDelete
  4. betul2.. nak trace blogger yg tinggalkan komen di blog kita agak susah jika dia tak share apa2 entri dari blog tersebut

    ReplyDelete
  5. pics yg saya letak sbg hiasan bagi setiap entri selalu hilang. kdg2 tu masa buat scheduled posts memang sy upload pics tu siap2 tp bila pos tu tersiar gambar x de! bengang tul.cara penyelesaiannya saya hostkan di photobucket dan imgur.com. Selesai masalah!

    ReplyDelete
  6. yup..ramai x letak link dlm g+ profile...act, masa mula2 g+ muncul tahun lepas saya dh guna..memang letak link..lepas tu macam menyusahkan org plak..so, tukar balik ke blogger profile...

    ReplyDelete
  7. leeza confius sikit pakai g+ ni..

    ReplyDelete
  8. btol.. yuyu pon pernah kena mcm yg nick cakap tu.. hurmm. x taulah ek.. x berkenan nk tukar ke google plus tu.. hehehe

    ReplyDelete
  9. Nasib baik tak tukar..sebab dah buat google+ fan page yg lain. Xlink dengan profile pon..memang susah la nak tinjau blog yg guna benda nie

    ReplyDelete
  10. saya sudah lama bertukar. mmg tak rugi ! :D

    ReplyDelete
  11. Nak salahkan G+ pun tak boleh gak. Sebabnya saya pun ada juga try nak follow blog yg masih menggunakan Google Profile. Tapi bila klik tak dak pun link blog. Ianya situasi yang sama berlaku dengan G+. Sometimes depa tak sedar depa terprivatekan benda yang tidak sepatutnya. Contoh macam artikel bro ni. tu biasanya depa privatekan profile depa. sepatutnya depa open benda tu kepada public. senang sikit orang nak tau apa blog depa kan. pokok pangkalnya semuanya salah owner sesebuah blog yang malas ataupu culas nak letak link blog. setahu saya kalau kita exchange google profile kepada G+ profile depa akan suh confirmkan yang akaun G+ tu contributor kepada blog apa kan?

    Bab gambar hilang tu. cer tgk setting album kat picasa web album. tukar kepada public.Insyallah nanti ok la tu kot.

    ReplyDelete
  12. ha'ah la..lepas tukar je ke blogger profile aritu bilangan viewer agak ok la..thanx..

    ReplyDelete
  13. yup, aku setuju. rase brsalah sbb xsinggah balik blog diorang tp dah diorang pkai google+, xde link pon nak ke blog.

    plus aku bkn fhm sgt pon ngan g+ ni. baek stay kat blogger profile. hehe

    ReplyDelete
  14. aku setuju bro. payah nak ke blog depa balik. link xde. huhu

    ReplyDelete
  15. ada tanya pasal sitelink and ranking blog bila tukar domain kan?
    jawapan: Yup..menurut info yg saya dapat, bila tukar domain blog kita macam newborn. Kembali ke permulaan hinggakan no data, dan tiada ranking dalam negara. kena ambik masa untuk dapatkan ranking kita balik.

    ReplyDelete
  16. Herm..pelik pula ada yang bermasalah dengan G+ saya guna ok jer. and so far setahu saya G+ ni mampu membantu blog kita dari segi SEO. Sebabnya dah ada yang buat test SEO blog with G+. So far depa kata result bagus.

    Tapi saya rasa part yang susah tang bila owner akaun G+ setting private pada profile depalah kot. selalunya macam tu lah yang saya jumpa. nak follow depa boleh jer terus masukkan depa dalam circle kita.

    Pada saya rugi kalau kita tak manfaatkan G+ ni. Lagi ramai yang follow G+ kita..lagi luas network blog kita. Sebabnya setiap artikel yang kita share di wall G+ akan tersebar ke rangkaian circle kita. Kira auto..maksud saya apa yang dipublish di wall kita akan terpublish di wall circle kita. ianya berbeza sedikit dari facebook. tapi konsep yang sama.

    Tapi tak taulahkan..lain orang lain pendapatnya. Tapi pada saya elok G+ berbanding Google Profile. Google Profile maybe boleh upkan follower tapi reader saya rasa G+ kot. sebab saya ada jer dapat trafik dari G+. and 1 lagi ada ura2 yang mengatakan G+ Follower akan menggantikan Google Friend Connect (GFC) / Follower widget. so better upkan follower G+ dari sekaranglah sebelum ianya betul2 menjadi realiti. lebih baik upkan kedua2nya sekali berbanding hanya up kan follower GFC sahaja. hanya cadangan sahaja.

    ReplyDelete
  17. Patut lah banyak kali juga fie nak revisit new followers atau commentators fie tapi tak dapat. Sebab nya ada yang macam reason no 1 tu yang tak add circles, ada yang pergi ke iklan churp churp. Nasib baik fie tak berminat nak tukar. Haha

    ReplyDelete
  18. TAWU X PER..LEPAS TUKAR BLOGGER PROFILE BARU SNG NAK GUNA

    ReplyDelete
  19. tawu x per lepas tukar blogger profile baru ok

    ReplyDelete
  20. Blurr pulak bila dah tukar balik gi Blogger Profile.. -_-"

    Sekarang dah guna G+ balik..

    ReplyDelete
  21. @MRie RNie macam mana nak buat ea kalo orang klik nama kita terus direct ke blog, kalo terus ke profile Google+ leceh la,..pastu klik url blog lagi pastu baru jumpa...ada yang tau macam mana nak buat?

    ReplyDelete
  22. ada cara tak nak dapatkan kembali blogger profile ? saya terklik google + follower dan terus blog tak dapat nak buka pun.

    jika sesiapa ada cara boleh email di :
    syalyx_00@yahoo.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  23. Banyak lagi yang perlu belajar.

    nash fesyen

    ReplyDelete
  24. @intanfirdaus247

    betul tu... habis la semua gambar... letih la nak remove dan add semula... uwaaaa.

    nway... done follow your blog... follow blog sy juga yer :)



    Jom semua follow buatwanita.blogspot.com! Sy akan follow back & Tinggalkan komen yer!  Sy akan komen kat your blog juga :)

    ReplyDelete
  25. mmg pening hehehe

    jom jenguk blog saya www.ogyrozyani.blogspot.com

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.