Salah Ke Jadi Blogger Copy Paste?



Isu copy paste ni memang dah lama. Tak salah kalau nak copy paste sekiranya mintak izin dan diberikan backlink kepada tuan punya blog tersebut. Yang salahnya bila ada blogger yang cilok sesuatu entri tu bulat-bulat tanpa memberi backlink kepada penulis asal. Bagi aku, tak kisah sebenarnya, pengunjung atau blogger lain bebas untuk memilih mana-mana entri di dalam blog ini untuk di copy paste tapi sila beri BACKLINK kepada blog ini sebagai tanda penghargaan dan terima kasih. Anda hormat hasil kerja saya, saya hormat anda. Nak kekal lama dalam dunia blogging ni kena ada etika iaitu kena ada identiti sendiri, hormat hak orang lain dan jujur dalam penulisan. 

 Kita dengar apa kata blogger yang lain :








Tu je la antara pendapat blogger-blogger yang sempat diinterview..hehehe. Apa pendapat korang tentang perkara ni?


Entri lain yang mesti dibaca :

Post a Comment

11 Comments

  1. Kalau bg ikaa, xsalah copy, memang dh lumrah sbg sorang blogger. Blog kita nie untuk tontonan umum, so biasalah kalau kata kena copy, mungkin sbb info dlm blog owg tue tersgt la bgus, so org pn berminat.

    Tipulah, kalau kata jd blogger, tp xpnh copy.

    But, kalau copy pn, jgn highlight dan tekan copy, juz baca + fikir = ulas ikut kefahaman sendri. jdilah pencopy yg kreatif bkn membuta tuli ja.

    ReplyDelete
  2. kalau lyla, lyla tak suka bila orang main copy je entri yang lyla berhabisan usaha nak buat.. tapi kalau minta kebenaran, lyla consider jugak.
    kalau entri biasa yang lain, ok je..

    ReplyDelete
  3. ika : kebanyakan blog yang selalu dicopy ialah blog pasal info..boleh je nak copy asalkan dinyatakan sumber dan diberikan backlink..barulah adil :)

    hazanis : hahah..kalo mintak izin dulu xpa.sharing is caring.

    nurlyla : nak buat sesuatu entri tu bukan mudah..sakit hati jugak bila ade org copy tanpa minta izin dulu..tapi tak kisah la asalkan bagi kredit..

    ReplyDelete
  4. nak copy pastikan minta izin dan letak backlink, informkan skali. baru tenang hati tu...huhu

    ReplyDelete
  5. cik mai : copy + minta izin + letak backlink = cara copy paste yang betul :)

    ReplyDelete
  6. saya mengaku saya pon pernah copy org punya entri . tapi saya copy xla sampai sebijik dgn entri sebenar . saya ubah2kan sikit ayat . sebenarnye xsalah copy ni . tapi jgn copy sebijik2 sudah la :)

    ReplyDelete
  7. saya pun ada jugak cuma ambil idea je..ayat tu kita olah guna bahasa dan kefahaman sendiri..kalo copy sebijik pun bagi la sekali credit kat tuan punye blog :)

    ReplyDelete
  8. klau letak backlink dan edit ckit tu x kisah sgt la..

    ReplyDelete
  9. salam..ya setuju.copy paste takpe lebih lebih lagi post2 yg banyak maklumat.tapi bagila link sebagai tanda penghargaan dan hormat. ilmu bermanfaat yg dikongsi akan jadi saham kita diakhirat kelak,in sya Allah

    ReplyDelete
  10. Blogger senior pon wat mcm tu...btul x? Err saya jarang nak copy & paste...bulat2..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.