9 Cara Nak Tambah Follower Blog Dengan Mudah



Banyak orang tertanya-tanya macam mana nak menambahkan bilangan follower dengan cepat dan mudah terutamanya blogger baru.  Blogger baru mesti tak tahu macam mana nak tingkatkan bilangan follower dari hari ke hari kan? Sebab aku nak tolong korang, so aku pun buat la sikit research cara untuk tambah follower blog dan hasilnya macam kat bawah ni.

9 CARA NAK TAMBAH FOLLOWER BLOG DENGAN MUDAH

1. BUAT SEGMEN/CONTEST/GIVEAWAY
Buat segmen/contest/giveaway untuk tarik blogger lain supaya jadi follower blog korang. Pastikan syarat utama untuk masuk segmen korang ialah dengan join blog penganjur terlebih dahulu. Pastikan jugak syarat-syarat lain tu tak menyusahkan. Hadiah yang ditawarkan mesti gempak nak tarik ramai orang. Kejap je korang dah boleh capai jumlah follower 1k.

2. JOIN SEGMEN/CONTEST/GIVEAWAY
Mana-mana blogger yang ada buat segmen/contest/giveaway, rajin-rajin la join. Melalui medium macam inilah korang dapat tonjolkan blog korang tu pada blogger lain. Jangan sombong untuk berkenalan dengan semua blogger. Bagi blogger baru, kalau korang nak tahu, melalui cara inilah korang dapat naikkan trafik blog dan jana pendapatan.

3. PING ENTRI/POST DI KELAB BLOGGER FACEBOOK
Cara lain untuk tambah follower ialah dengan ping entri korang di kelab blogger di Facebook. Macam-macam kelab blogger yang ditubuhkan. Korang search je 'blogger' di Facebook dan akan keluar senarai kelab blogger yang ada di Malaysia. Tengok senarai disini : Group Blogger Facebook

4.JOIN GROUP LAMAN WEB KOMUNITI BLOGGER
Bagi yang masih baru buat blog boleh daftar ke Apesal.com, Oh!Belog.com, GuaBlog.com, Busuk.org, Blogr.my, Pingje serta Blogged.my yang mana ini adalah antara platform blogging terbaik untuk tingkatkan trafik blog serta tambah jumlah follower. Daftar dan letak banner web tersebut di blog korang untuk jana trafik.

5. BLOGWALKING
Yang ini aku sangat galakkan pada korang. Ada masa terjah la blog orang lain. Rajinkanlah diri berblogwalking ke sana ke sini supaya blog korang dapat dipromosikan secara lebih luas.Tinggal jejak di shoutbox. Tapi tinggal komen lebih berkesan kerana komen korang menarik perhatian penulis. Memberi komen juga membolehkan link blog korang terpapar di ruang komen bagi yang memasang CommentLuv.
 
6. ELAKKAN GUNA ISTILAH 'I FOLLOW YOU, FOLLOW ME BACK' 
Penggunaan ayat macam ni menunjukkan korang nampak sangat tak ikhlas dan memaksa. Contohnya : 'Saya dah follow blog awak..follow saya balik' atau 'Awak follow saya, baru saya follow awak'. Agak-agak rasa annoying tak? Mungkin ada blogger yang boleh terima dan ada yang jugak yang tak boleh terima. Seboleh-bolehnya tak perlulah guna istilah macam ni ye.

7. SELALU GUNA AYAT MANIS
Korang suka dipuji kan? So, puji blog orang lain untuk follow blog korang. Contohnya : 'Wah..cantiknya design blog awak,macam tuan punye blog..saya follow kat sini ye :)' atau 'Nice entri bro..sudi singgah la blog saya'. Bila korang tinggalkan komen mesra, korang sebenarnya menunjukkan sifat dan imej mesra korang kepada blogger lain sekaligus ramai yang sudi follow blog korang disebabkan oleh sikap korang yang nyata mesra alam gitu.

8. LETAK GAMBAR CANTIK DAN HANDSOME
Memang lumrah manusia suka pada yang orang yang cantik dan handsome. So, pilih gambar korang yang korang rasa paling cantik untuk diletakkan dalam blog. Kalau rasa tak puas hati, edit-edit la gambar korang ye. Gerenti mana-mana blogger yang singgah di blog korang, konpem diorang akan terus follow.

9. ELLAKKAN LETAK GAMBAR AWEK/PAKWE
Rasanya blogger yang berstatus single ramai orang berminat nak follow, tak kiralah sama ada blogger lelaki ke perempuan. So, kurangkan lah letak gambar gf/bf korang ye :)
 
YANG PALING PENTING SEKALI BAGI SEORANG BLOGGER

HASILKAN ENTRI YANG BERKUALITI
Untuk hasilkan entri yang baik, bergantung pada gaya penulisan individu tersebut. Ada orang suka penulisan jenis ilmiah, ada yang suka campur aduk, ada yang suka ada humour sikit dalam penulisan, ada yang suka tulis cerita cinta monyet dan macam-macam lagilah. Tak kiralah macam mana gaya penulisan korang, yang penting hasilkanlah entri yang kreatif supaya korang dapat tarik pembaca untuk terus baca entri korang. Bila dah suka diorang mesti follow. 
 
Pastikan widget follower tu ada diletakkan dalam blog korang. Sebab aku pernah jumpa blog yang aku nak follow tapi widget follower takde. 

Post a Comment

217 Comments

  1. 10. Korang kena letak post kat mana² group blogger FB.. pastu birukan nama² orang yang last sekali post di group, kira mention nama untuk ajak diorang singgah blog kita la.. pastu lagi kan, kita kena ada sikap rendah diri masa promote blog sendiri.. seboleh²nya jangan desak diorang follow kita, kalau entri bagus orang akan follow dgn ikhlas.. cara mcm ni memang boleh dapat followers dgn cepat (buat kali keduanya, aku dah TERbuat blog ni mcm blog sendiri sbb taip panjang lebar.. hahah)

    ReplyDelete
  2. ada satu lagi ..jgn lupa review blog org lain ke, apa ke, boleh dtg attraction tu ..nanti org ramai follow dgn harapan, blog mereka akan direview :)

    ReplyDelete
  3. perkongsian yg sgt baik.. kena rajin bw singgah ziarah kawan2 ;)

    ReplyDelete
  4. Info yg menarik .. pasal yg no.7 tuh .. Memang i tak suka dgn gaya mcm tuh .. "i dh follow blog , nanti u follow balik eah" .. Mcm dh terdesak sgt nk cari follower .. Giler retisss. Grr ~

    ReplyDelete
  5. yang penting kena rajin je. baru dapat banyak.

    ReplyDelete
  6. thnk u for the info bro ^_^

    ReplyDelete
  7. alaaa..kalo sy xde gmbr cntek mcm mne?? dah tuan xcntek nk buat cmne tuu???
    aiyaaa..good tips!

    ReplyDelete
  8. Wahh berguna juga ni ;D
    Nak host contest tapi xde hadiah best2 plak maklumlah semua contest hadiah hebat2 belaka kan? hak2

    ReplyDelete
  9. wahhh tips tuh.hehe

    1.buat kontes :aku mls nk buat
    kontes.sbb aku bkn jns nak hadap
    fulltime nk hapdet sape yg join.
    aku tak rajin buat yg jns terikat.

    2.join kontes : aku mls sikit nk
    join kontes.sbb selalunye byk sgt
    syarat.. pstu syarat tu plak homai
    complicated gila ahhh.

    3.join group blogger fb : yg ni
    aku ade join.tp aku silent reader
    je.. memule dulu je aku rajin
    ping sane sini..

    4.yg no 4 tu aku x join.

    5.BW : yg ni paling penting skali
    sbnrnye.. kalo rajin BW & drop
    komen / folow blog org lain,
    konfem ade je yg akan bls balik.

    6.ayat tu jenis beginner gunela kot

    7.guna ayat manis : boleh gak le ni

    8.letak gmbr cantik / hensem :
    yg ni aku mmg xde la letak.sbbnye
    kalo aku letak konfem xde yg nk
    folow blog aku.kehkehkeh

    9.elakkan letak gmbr pakwe/makwe:
    yg ni lagi le aku x letak.dah
    mmg tak hado. huuuu



    yesssss aku tergolong blogger yg baik, hensem dan comel! yesss!




    kehkehkeh.

    ReplyDelete
  10. good tips...kuikui ayat memeuji...:)

    ReplyDelete
  11. wahhhh..salam perkenalan..

    ReplyDelete
  12. Hehe....Nick single, mungkin ramai wanita di luar sana berminat untuk dijadikan calon suami....and maybe they start it by becoming Nick's followers, then both of you will start falling in love together, then y'awl get married and have a lof of followers, ops I mean children heheheheheheheh!

    And Nick boleh tambah bilangan isteri hahahaha

    *sory komen mengarut hehe!

    ReplyDelete
  13. P/S : Sesape yang baca entri ni, korang adalah blogger yang baik dan hensem dan comel. Jom join blog ni :)

    suka tang ni je
    *ta boleh benti blushin

    ReplyDelete
  14. nice entri :)

    http://heartylolipop.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. Ahah.. aku pun dah follow sini.. singgah2 blog sy gak k.. TQ info..

    ReplyDelete
  16. thanks 4 info..ayat manih mcm mana x tau nak kata ni hihi..,tp yg penting follow je yea.. mmm..wahai semua budiman..nanti jengok2 la blog sy ye..baru sgt2..and need help.. tq

    ReplyDelete
  17. yg paling penting RAJIN kan.... hahaha kalau rajin semua jadi.. tultak?

    ReplyDelete
  18. banyak info best2 la kat sini. hehe. saya follow yer ^.^v

    ReplyDelete
  19. wahh..tips yang menarik tu..boleh la cuba pasni kan.. asyik meraban sorang-sorang takde orang komen pun rasa bosan gak yer tak..

    ReplyDelete
  20. tq 4 sharing yer...sudi sggh la blog i yer..http://achikmija.blogspot.com

    ReplyDelete
  21. cool entri..^^v

    salehasapri.blogspot.com

    ReplyDelete
  22. keh3 klu folow ensem klu tak folow pn ensem gak pe

    ReplyDelete
  23. thanks for the info :) nanti rajin2 tengok blog saya ye :) http://ayakawaiii.blogspot.com/ . i have follow youu ^^

    ReplyDelete
  24. thanks for the infoo :) nanti rajin2 jalan2 kat blog saya ye :) http://ayakawaiii.blogspot.com/ . i have follow youu ^^

    ReplyDelete
  25. awak.. macam mana nak buat reactions yang bawah setiap post tu arr? tolong ajar pleaseee

    ReplyDelete
  26. tarrbaekkk bro...ade ms sggah blog gua..tq

    ReplyDelete
  27. tarbaekkk bro...ade ms mai sggah ezudin.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. Salam kunjung..Salam perkenalan..nice entry! hehe...tambah2 mcm saya org baru..hehe..mmg bermanfaat..tq2

    ReplyDelete
  29. da macam-macam orang puji. dah tak ade ayat. yang tinggal, terima kasih ^^

    ReplyDelete
  30. entri yg bgus,terima kasih

    ReplyDelete
  31. salam
    tak minat sgt nak tambah follower
    sebab suka menulis dalam blog sendiri and baca entri dr blogger yang best best.hehe
    tapi kalau ada yg follow syukur terima kasih

    ReplyDelete
  32. blogwalking kat sini kejap..nice blog ni..

    ReplyDelete
  33. good.....hrap kamu dapat follow blog sye.

    ReplyDelete
  34. hmmm~gud2...#testing 'Saya dah follow blog awak..follow saya balik~hehe

    ReplyDelete
  35. oooo.. mcm tu.. thankszzz 4 ur inforation.. hihi (^__^)

    ReplyDelete
  36. testing2,,information tu bgos tp memandangkan saya seorang pemalu nk publish blog kat orang len so ada cara yang lain ke?? setahun dah perap blog ni, ^__^

    ReplyDelete
  37. banyak care kan? masing2 ade care yg tersendiri. tapi x ramai yg nak kongsi. terime kaseh atas perkongsian ni.

    p/s Terima kasih kerana komen kat sini. Anda sememangnya blogger yang hensem. Harap maklum :)

    ReplyDelete
  38. lau xnk ltk gambar sendiri agak2 org bkk x blog kita??? :(

    tp sy still tergolong org lawa/hsome sbb comment cni kn.. :p

    ReplyDelete
  39. nick la cikgu terbaik. Nanti i nak bg hadiah kat u la sebb tolong i.Thank you teacher!

    ReplyDelete
  40. memangg tips yg cun sangat... tapi sy jenis tak pandai sgt pasal blog neh... thanks untuk tips neh,papew pown lau free visit lar blog saya....

    ReplyDelete
  41. thanks 4 infomation...boleh + info gak..kalau fre try la selogkar blog saya

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum. entry kamu sgt membantu.. thanks a lot! sudilah tgok2 kain pasang yg saya jual di http://kainkuchanteq.blogspot.com/ ye!

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum. entry kamu ni sangat membantu saya. terima kasih! sudilah tgok blog saya di http://kainkuchanteq.blogspot.com/ ye :')

    ReplyDelete
  44. Simple but sgt berbaloi..

    Saya singgah sini..

    Meh la singgah blog saya..

    http://sigadisvanila.blogspot.com

    ReplyDelete
  45. tips yg sangat berguna buat blogger baru spt saya........

    ReplyDelete
  46. Wah..doodles blog awak cantik la..saya follow kat sini ye :)'

    ReplyDelete
  47. aku berusaha scrool hingga bawah untuk komen entry yang trbaik ini...goo on bro...memey terbaik

    ReplyDelete
  48. Thanx for the information... Nice tips!! Singgah blog Ana jugak yea!!

    ReplyDelete
  49. heee, terima kasih atas maklumat yang dikongsikan (: tak sia-sia saya singgah sini.

    ReplyDelete
  50. Terbaik bro , aku blogger baru . harap dapat share bnyk2 =)

    ReplyDelete
  51. akak tak cun tapi tetap nak ngomen.. thanks 4 the info..

    ReplyDelete
  52. nice entry,,dapat jugak info2 berguna:)

    ReplyDelete
  53. salam,

    waa berguna ye.. hehe sy baru di sni,.. bagaimana nk follow pon tatauu harap ada yg sudi ajar sy :)

    ReplyDelete
  54. Ramai yang kata google follower slowly akan dihapuskan dan diganti dengan google+...mungkin boleh fokus dekat google+ ni coz dia punya advantage pun banyak..sama macam facebook..lagi ramai yang RT lagi ramai yang boleh access blog kita...

    ReplyDelete
  55. info yg bermanfaat bro .. singgah blog saya jugak ..

    ReplyDelete
  56. suka..suka..suka...eerrmmm harap2 dpt membantu..

    www.izzahrasofea.blogspot.com kembali meriah dgn traffic nyerrr hehe..

    tq nick nashram

    ReplyDelete
  57. wahh.. sgt2 impress dgn tip2 anda..
    sgt berguna ntuk blooger baru mcm sy..

    TQ!!! c:

    ReplyDelete
  58. waa,,bru sye thu..hehheh..thanks 4 the info..

    ReplyDelete
  59. Owh macam tu ka..yang buat contest tu mmg idea bijak..haha..sng2 je dpt follower..ikhlas ke tak follow tu perkara nombor 2 sbnrnya XD

    ReplyDelete
  60. salam :) nak tanye sikit bolyeh tak kalau yang jenis style blog ayat jiwang2, yang jenis mcm nieh bolyeh kew?? http://mystorysahabatku.blogspot.com/

    tlg bg pendapat skit
    papew pown thank's info yg awk share (Y)

    ReplyDelete
  61. Tips yang marveles...

    Boleh cuba pasni...hehe

    ReplyDelete
  62. Anonymous25 June, 2013

    selalu dapat i dah follow u , follow balik k, rasa bersalah pulak nak pergi balik kat blog drg, sbb drg dah follow kita pulak taknak follow sebab blog dorang tu asyik2 post pasal cinta je. ergh !

    ReplyDelete
  63. info yg berguna..thanks broo!!

    ReplyDelete
  64. smart tips !!! i would do this..thanx.. :)

    http://honeysbeef.blogspot.com

    ReplyDelete
  65. saya suka dengan orang yang xkedekut ilmu..tq for the info!follow me back..
    http://mamarayhanhadif.blogspot.com/
    http://forevermomforever.blogspot.com/

    ReplyDelete
  66. info yang menarik.. thanks ya :)

    ReplyDelete
  67. tq, gud2 info untuk new blogger mcm saye ni, kalau sudi mehla singgah2 blog edashuid.blogspot.com *mate kedip2

    ReplyDelete
  68. thanks atas info yang diberikan :)

    ReplyDelete
  69. tolong saya..saya lagi baru tentg blog nie..sbb saya suke menulis sya wat blog...

    http://lettyboloqs.blogspot.com/

    ReplyDelete
  70. Terima kasih. Sangat membantu. Dekat mana nak join contest?

    nash fesyen

    ReplyDelete
  71. Terima kasih. Sangat membantu. Kat mana nak join contest?

    nash fesyen

    ReplyDelete
  72. Terima kasih sgt2 utk info ni...
    Ya lah takkan kita nak promote kat kwn2 ofis pasal blog kita kan...malu juga..apalah sgt blog aku berbanding mereka yang hebat dan ramai follower..
    Klau gitu nak cuba buat contest kat
    reenjohan77@blogspot.com

    hehehe....

    ReplyDelete
  73. Info yg sgt berguna utk yg baru nak berblogging..Tq

    ReplyDelete
  74. tq 4 the info..
    sy budak baru belajar..
    syasyazakariya.blogspot.com
    terima kasih bebanyak kalau ade yang sudi follow.. :)

    ReplyDelete
  75. info yg sgt berguna utk sy yg masih br dlm berblog nih..nk bljr ngn awk la..hihi..klu rajin intai2 ler blog sy..tq

    rinazainal6032.blogspot.com

    ReplyDelete
  76. sy pny follower baru 2 orang . tu pown pakse kawan follow . sedihnyeeee T_T . datang2 la jengah yee . cikjoyahberceloteh.blogspot.com

    ReplyDelete
  77. entri yang bestt.. pasni boleh try la.. thanx for da tips.. semestinya i FOLLOW.. hehhe

    fell free to drop by my blog..

    http://qiaon9shop.blogspot.com/

    ReplyDelete
  78. nice info..da lm de blog ni..tp just utk luahkan isi hati je..so xde followers lgsg..lm2 boring pulak rs when xde kritikan membina..huhu

    ReplyDelete
  79. tips yang cgt b'guna.... Thanks :)

    visit : ceriteraera@blogspot.com

    ReplyDelete
  80. thanks... :D
    blog awak memang terbaek... :)

    ReplyDelete
  81. saya new blogger, lega dapat info cmni..at least tau cara nak dpt ramai follower...

    ReplyDelete
  82. wah...very useful info..saya blogger baru memang perlukan banyak tips dalam dunia blogging ni..........

    ReplyDelete
  83. Entry yang bagus untuk newbie blogger cam saya...saya pun nak jadi blogger yang comel jugak...hehehe

    ReplyDelete
  84. thanks bg info yg sangat2 berguna!

    ReplyDelete
  85. TQ 4 info yg sgt besh utk newbie cm sy ni! :)

    ReplyDelete
  86. Saya dah follow blog awak..follow saya balik

    http://mynameismissayati.blogspot.com/

    ReplyDelete
  87. thanks 4 da info.

    sila follow blog saya balik yer..thanks

    http://mynameismissayati.blogspot.com/

    ReplyDelete
  88. Info yg berguna :) nice entry . i will look your others entry . mind to follow me ? arifahusnaa.blogspot.com thankyouu

    ReplyDelete
  89. Tq for the info. Dapat membantu new blogger macam akak.

    ReplyDelete
  90. Good info. Kalau sudi silalah singgah blog I.. tq

    ReplyDelete
  91. good info :) sila la singgah blog saya :)

    ReplyDelete
  92. Thanks for the info..
    Sharing is caring...:)
    Silalah ke blog saya @
    http://www.hennyzafaisal.com

    ReplyDelete
  93. Thanks you for the info
    Sharing is caring...
    sila-sila lah ke blog saya @ http://www.hennyzafaisal.com

    ReplyDelete
  94. SAYA BUDAK BARU BELAJAR.. HEHE BARU CUBA-CUBA NAK BERJINAK DENGAN DUNIA BLOG..

    ReplyDelete
  95. Salam Pekenalan;) Thank You for sharing~~~

    ReplyDelete
  96. Nak cuba la.terima kasih atas info..

    ReplyDelete
  97. saya cuma buat bw ja,blogger baru,skrg ni xda follower lagi,

    ReplyDelete
  98. Saya nie dikatakan baru jugak nak berjinak2 ngan blog2 nie..masalahnya saya xreti nak cantikkan,letak gmbar yg comel2, ada lagu2, ada animasi yang menarik kt blog saya.. mungkin bla ada org baca ape yg saya tulis ni akan kata saya nie 'buta blog' :) p saya mengaku...mang xreti nak wt..follower pon xda.. :(

    ReplyDelete
  99. thanks for the info..dah lama i cari:-)

    ReplyDelete
  100. i'm a new blogger..follower pun x ada..macamana nak tambahkan followers

    ReplyDelete
  101. Nak cube...sambil nk tgglkan link..jomla singgah.. www.kurunglover.blogspot.com..

    ReplyDelete
  102. nice info...i like..jom blogwalking http://qasehonlineshoppe.blogspot.com

    ReplyDelete
  103. Thanks banyak2 for the info :)

    ReplyDelete
  104. ok. nak jugak. baru2 ni je baru nak target follower sb nak cari duit lebih. hrp kawan2 sudi membantu. jom kawan-kawan sekalian alam follow my blog ye. tq. :)))

    ReplyDelete
  105. OK.THANK YOU FOR THE INFO..dun forget to follow back my blog..ehh..tertype..hahaha... www.mrsaimanhavit.blogspot.com

    ReplyDelete
  106. Ooo tp kadang2 masuk je blog org lain tp segan nak komen.kdg2 lupa sebab entry menarik sgt.hehe...http://cikalna.blogspot.com

    ReplyDelete
  107. Ohsem sangat tips2 nie!!!! will do it!!!!

    ReplyDelete
  108. wah..time aceh ler ateh info beliau nie...meh leh singgah blog aye...

    ReplyDelete
  109. wahh, sgt informative utk dri saya yg bru nk berjinak2 dgn blog.. TQ utk perkongsian ini.. meh la lwt blog sy. =)
    http://1506shim.blogspot.com/

    ReplyDelete
  110. sy pon bru berjinakx2 dengan blog.. huhu sblum ni blog sy xjinak.. liar.. hehe :P .. meh la jenguk

    ReplyDelete
  111. hehe bole follow my blog ,sa new ni ,saya akan follow balik yer

    ReplyDelete
  112. Good info. Br godek2 buat blog. Hihi..

    ReplyDelete
  113. Good info. Br godek2 buat blog. Hihi..

    ReplyDelete
  114. Good info utk new blogger mcm sy ni..hihi

    ReplyDelete
  115. assalamualaikum. thanks for the info . sy ikut tips ke 7, "nice entri bro..sudi singgah la blog saya'.
    . hehehe ^^

    ReplyDelete
  116. Info yang bermanfaat utk saya yang buat bisness Homestay Di Langkawi....thanks..

    http://www.langkawihomestaymangrove.com/2014/04/apartment-homestay.html

    ReplyDelete
  117. hai semua, saya newbie dlm dunia blog ni baru nak belajaq..klu rajin singgah la blog kita :)
    http://pencintadanpemburumakanan.blogspot.com/2014/09/permulaan-sebagai-blogger.html

    ReplyDelete
  118. haha..tnxx for da info bro..haha..yg no 6 tu selalu buat...lepas ni tak nak buat dahh..hihi...again thank u..

    ReplyDelete
  119. haha..yg no.6 tue memang xbleh terima..
    cam citer titanic "u jump i jump"..

    mohon singgah ke blog sy..

    http://leyrozewardrobe.blogspot.com/

    tq & cheers!!

    ReplyDelete
  120. blogwalking tu terbaik.. thanks for ur sharing :)

    www.diyanarazim.blogspot.com

    ReplyDelete
  121. Memang hobi sye baca blog org lain, and suka tinggalkan komen sejak dulu lagi. Sekarang baru sye Pulak start tulis blog sendiri.

    ReplyDelete
  122. Thanks for the tip yg berguna :-)

    ReplyDelete
  123. Sye newbie ag,,, heeee,, thanks 4 the info, mmg bguna utk owg mcm sye,, jemput singgah ke blog sye,,
    Http://aquehanez.blogspot.com

    ReplyDelete
  124. tips yang terbaikk 👍👍 cenggini haaa 👍👏 i'll try. my blog : http://noorafnieoctafia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  125. saya baru belajar berblogging , sila tunjuk ajar. Klau sudi , tengok blog aku yang tak berapa nak menarik :) tq http://mimiesherllie.blogspot.com/

    ReplyDelete
  126. Nak try lh..
    Nice entry dear..sudi singgah lh blog sy ;)

    Ni khas pada wanita yg dah nak kahwin, bakal melahirkan, selepas melahirkan

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=703859873036688&id=100002380458104

    ReplyDelete
  127. hye, thanks for the sharing. Kalau free2 tu jemput singgah ye blog gua. Blog gua biasa2 je, almaklumlah newbie lg. follow tau sebab gua dah follow dah blog lu.. THANKS :)

    HakimZaini.com

    ReplyDelete
  128. Thanks bro, info yg berguna utk saya yg br belajar mcm siput sedut nii

    ReplyDelete
  129. wahh .. ^^ thanks , tips yg berguna, rajin2 nnti singgah la blog saya ye .. hee :D

    ReplyDelete
  130. sapa yang sudi jom follow blog saya, nanti saya follow blog korang balik. hehehe ----> bole tak guna ayat canggini??

    ReplyDelete
  131. Nice tips nicknashram. Terima kasih banyak. Rajin2 singgah blog saya

    ReplyDelete
  132. 10q 10q blog sy dh smkin byak view.....jemput ke blog sy yew kwan2

    ReplyDelete
  133. Hye..newbie in the house.. entry nie Sngt berguna untk sy..thanks.. <3

    ReplyDelete
  134. Thanks a lot for this info.. blog awak sangat berguna untuk saya.. "saya pun newbie juga" =)

    ReplyDelete
  135. blogwalking

    www.umareomma.blogspot.com

    ReplyDelete
  136. nice blog tho. saya baru nk menambah follower. visit my blog ye. zulaikhakhairudin@blogspot.com :)

    ReplyDelete
  137. Thanks for sharing..
    Sy kira masih baru dalam dunia blogging ni.
    anyway nice blog :)

    ada masa jenguk2 la blog sy..

    http://lilgurlzcool.blogspot.com/

    ReplyDelete
  138. info yang sangat berguna. terima kasih atas pengkongsian tu.
    jemput lah singgah blog saya,
    (idkitchen@blogspot.com)

    ReplyDelete
  139. Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu..
    Tips macamni memang berguna lebih-lebih lagi new beginner macam saya..senang-senang singgahlah blog budak mentah ni... (leenazi9783@blogspot.com)

    ReplyDelete
  140. Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu..
    Tips macamni memang berguna lebih-lebih lagi new beginner macam saya..senang-senang singgahlah blog budak mentah ni... (leenazi9783@blogspot.com)

    ReplyDelete
  141. Nice info. Saya pon budak baru. Da setaun aku dk godek godek baru jadi blog. Hahaha. Nampak tak xreti nye tu. :). SALAM KENAL BLOGGERS.

    ReplyDelete
  142. thanks untuk semua info niehh. tips nieh memang berguna..

    ReplyDelete
  143. Tq for the info.. baru je bukak blog bulan nih.. haa.. mmg baru amat.. hehe..

    ReplyDelete
  144. bestnyerr...info yang sangat berguna..new beginner memang perlu sangat entry yang berguna macamni...sudilah follow me..http://leenazi9783.blogspot.com/

    ReplyDelete
  145. k laka2 je part akhir tu :) will do.. thanx for d info yeap still new to this... harap xberhabuk la lepas ni..
    if have time do visit my blog if u love foodhunting
    http://hanafoodielover.blogspot.com/

    ReplyDelete
  146. thnz for info yang sangat berguna.....visit my blog ye kwn2 http;//buygold77resources.blogspot.com

    ReplyDelete
  147. tips yang sgt berguna..saya pon newbie..loni kalau ada yg sudi follow saya memang saya akn follow balik..hobi saya loni blog walking..kikiki

    http://murnialysa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  148. best weh
    http://kedaiemakku21.blogspot.com/

    ReplyDelete
  149. thank you for the tips!
    http://eiimeylthameyl.blogspot.com/

    ReplyDelete
  150. Thanks atas tips saudara...

    ReplyDelete
  151. Nice ! Perfect for a newbie like me 😊. I wrote something worth for readers, http://www.wadaluna.blogspot.com

    ReplyDelete
  152. tipsnya bagus... sangat bermanfaat

    blog nya sudah aku follow, mohon bila berkenan follow balik yah
    yulianistic.blogspot.com
    goo.gl/IzxYIT

    ReplyDelete
  153. tips yang sangaattt berguna..hihi terima kasih :)

    ReplyDelete
  154. Info yang amat berguna bagi blogger baru cam saya.. To all, jom singgah blog saya

    warisantinta.blogspot.my

    Ilmu wajib disebar dan dikongsi

    ReplyDelete
  155. Dah tahu apa tips2...jadi senang lah nk dpat followers ramai.......terime kasih nick nashram....
    kalu ada masa mai singgah blog saya.....

    ReplyDelete
  156. Thanks for the info.. sangat bmanfaat bg new blogger.. kalau sudi jemputlah singgah ke blog saya.. mydigdiary.blogspot.com

    ReplyDelete
  157. terima kasih nick nashram, info yg bagus bg new blogger.. if sudi n boring xtau nk terjah blog sape dah, sudi2kanlah jalan2 kat blog saya pulak ye... hasnahmarina.blogspot.my

    ReplyDelete
  158. nice entri ..sudi singgah la blog saya

    ReplyDelete
  159. Info kemas-penulisan bernas
    Terima kasih

    http://selatmerah.wordpress.com
    #SM
    #SelatMerah

    ReplyDelete
  160. thnks :) http://penaklukopera.blogspot.my/

    ReplyDelete
  161. info yg bagus!Klu berpeluang dan mempunyai masa lapang,silalah jenguk blog saya ^_^

    ReplyDelete
  162. Wahh.. terima kasih sangat2, info yang sangat berguna buat bloger baru macam saya.
    banyak lagi yang perlu saya belajar dalam dunia blog.

    kalau ada masa marilah singgah ke blog saya http://jemarikongsi.blogspot.my/

    blog ini saya buat khas untuk artikel ilmiah, koleksi penulisan,tips-tips dan ebook saya

    buat masa ni belum ada post lagi, hehehehe akan ada yang menyusul selepas ini.. tq :)

    ReplyDelete
  163. Bagus ☺☺☺☺

    ReplyDelete
  164. Tq for the info.. Sudi2 singgah la ke blog saya ye.. Tqvm

    http://terataiatma.blogspot.my/

    ReplyDelete
  165. info menarik. tp say a still x paham lg, cana nak buat. kene byk buat kajian kot kan.. anyway. . free2 boley singgah blog saya yg baru sgt niy =(

    ReplyDelete
  166. wah, ilmu yang berguna buat newbie blogger baru seperti saya. saya akan cuba buat ikut tips yg awk bg ni... kalau free2 boleh ler jenggung blog sendu saya ni http://mirabechok.blogspot.my/ :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nice blog mira.suka baca entry
      http://dweddingheritage.blogspot.my/

      Delete
  167. tips yang berguna terutamanya blogger sendu seperti saya yang baru nak menceburi bidang blog ni..

    ReplyDelete
  168. tips sangat berguna...nak jadi rajin update blog la lepas ni..nama kat blog pun main peranan juga rasanya untuk tarik perhatian orang..:)

    ReplyDelete
  169. info sangat berguna tq !!

    ReplyDelete
  170. Target tahun ni nak dapatkan 1K followers dari awal tahun hari tu. Tapi macam susah je nak achieve target. Kalau ping entry kat busuk.org tu boleh dapat income ke selain traffic?

    http://www.qiyasaad.com/

    ReplyDelete
  171. TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN.

    ReplyDelete
  172. Replies
    1. jom singgah sy punya blog..http://anisceritra.blogspot.my/

      Delete
  173. No1 tu memang ndak bulih buat.. tp yabg bulih guna pakai.. i will try.. terima kasih ilmunya...

    ReplyDelete
  174. Thank share,anyway saya baru buat blog so joml2ah singgah b2log saya
    syais.blogspot.com

    ReplyDelete
  175. no wonder laaa.. ur tips sngt2 berguna.. btw, jom singgah sy punya blog..http://anisceritra.blogspot.my/

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.