Bahaya Guna Auto Backlink Untuk Blog


Pernahkah anda nampak widgets seperti di bawah ini? Atau mungkin anda sendiri ada pasang widgets itu di blog ? Kalau anda ada memasangnya, cepat-cepat padam widget tersebut kerana ia sangat bahaya untuk blog korang!


Widget di atas selalu kita sebut sebagai auto-backlink atau link-farming. Website penyedia backlink itu biasanya mendakwa akan memasang link blog/website kita di beribu-ribu website. Dengan berbuat demikian, page rank blog kita akan meningkat dengan cepat. Tetapi benarkah begitu? IANYA TIDAK BENAR SAMA SEKALI!

Auto backlink bukan sahaja scam/penipu malah pembunuh blog. Dengan memasang link/banner auto backlink provider, bukan saja ia tidak memberi kesan apa-apa pada page rank blog malah boleh menyebabkan blog anda dikeluarkan dari search index Google (selalu disebut sebagai sandbox). Auto backlink adalah illegal (haram) bagi Google.

Kebanyakan blog-blog yang memasang widget auto backlink biasanya page rank blog mereka adalah 0/10. Padahal blog itu penuh widget auto backlink. Kadang-kadang banner auto backlink juga mempunyai malware dan ianya dapat dikesan apabila anda men-scan komputer anda dengan anti virus.

 Entri yang anda mesti baca : 



 

Post a Comment

9 Comments

  1. la yoko?keno remove la g2 gak..huhu

    ReplyDelete
  2. betul neh..kalo ade buang la.x payah guna.encik google marah :)

    ReplyDelete
  3. aku pun pasang kat blog aku. nak kena remove lah. dah lama terfikir nak remove sebab rasanya macam tak beri kesan pada backlink pun

    ReplyDelete
  4. baek buang bro kalo benda tu tak bagi kesan pada backlink. sebarang widget yang memberatkan blog pun patut dibuang jugak.

    ReplyDelete
  5. aku nak buat tapi fikir loading lambat.. berat.. just sumbit link kat direktori2 je utk backlink..

    ReplyDelete
  6. kalo ada pasang widget sekadar nak bagi cantik baek tak payah kot..loading time lambat org tak nak masuk..submit link cam besa je untuk dapat backlink..

    ReplyDelete
  7. den dah review sume yang pakai autobacklink ni seperti kat busuk, diaorg letak kat blog penuh widget autobacklink ni.. PR diorg siap 3 lagi takde pulak drop?? camne ni? compius2? ade pengesahan ke berkaitan artikel ni??

    ReplyDelete
  8. thank ...kini baru saya faham ...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.