Haram Ke Duit Blog Hasil Copy Paste Tanpa Kebenaran?


Terbaca blog beberapa orang blogger yang mengutarakan isu tentang duit yang kita dapat hasil daripada copy paste entri orang lain tanpa kebenaran dan jadikannya sebagai entri kita. Mungkin sesetengah ada mengatakannya haram dan ada jugak yang mengatakan tidak haram. Bab-bab menjatuhkan hukum ni aku tak berani nak kata. Tapi yang paling jelas hukumnya duit hasil blog kita tu haram bila kita copy paste entri yang menyebarkan fitnah, mengaibkan orang, memburukkan orang, memporak perandakan rumah tangga orang dan sebagainya.

Persoalan ni memang killer dan komplek. Budak taraf A-level pun belum tentu boleh jawab..hehehe (joking). Ini adalah pendapat aku. Sebarang entri yang di copy paste hendaklah mintak kebenaran daripada tuan punya blog tersebut dan diberikan backlink. Yalah, orang penat-penat cari idea takkan copy paste macam tu je kot. Memang la bukan kita yang menentukan soal halal dan haram. Tapi kita dah diajar masa kecik dulu, setiap benda yang kita nak mesti mintak kebenaran daripada tuan empunya.

Dan ada jugak yang kata setiap post yang kita publish kat internet ni akan jadi open source. Maknanya, post korang tu akan menjadi umum apabila dipublish ke dalam internet dan menjadi hak milik semua. So, tak perlu la nak mintak kebenaran. Macam blogger yang mengambil berita dari paper untuk beri pengetahuan kepada orang lain.Cuma dosa dan pahala tu jatuh ikut apa jenis entri yang kita copy paste. Blog ini ibarat pisau..betul cara gunanya ada manfaat kepada kita..kalau salah boleh menikam diri.

Dari segi etika, copy paste entri tanpa kebenaran menunjukkan kita ni blogger yang tak kreatif. Kenapa perlu memaparkan etika yang tidak elok ni terang-terangan. Hilang respect kita terhadap individu yang melakukannya. Kalau nak orang hormat kita hormat orang lain dulu kan. Cuma dari segi hukum apa pendapat korang...adakah duit blog hasil copy paste tanpa kebenaran halal atau haram? 
 

Post a Comment

27 Comments

  1. betul tu nick...... yeahhhh

    ReplyDelete
  2. Apapun minta kebenaran dulu lagi senang…kalau tuan tanah kata ok , ok la, jgn rembat je sudah..huhu..nak cakap pon x kena kan..hehehe..

    ReplyDelete
  3. kene tanya ustaz azhar idrus ni..hehe

    ReplyDelete
  4. walau apa pun,
    seeloknya petik kredit kepada pemilik asal :)

    ReplyDelete
  5. dulu masa baru nak berjinak2 & belajar blog, pernah copy paste, lepas tu ada rasa tak selesa serba salah. dan mula lah etuza belajar teknik2 blog yang original, alhamdulillah...kekadang nak jg copy tetapi dengan kebenaran. Kalau tak nak di copy paste elok kunci..ada caranya..
    Sejujurnya setuju sangat..pasal harus minta izin. Cuma halal haram ..risau tengok dua vs beza ni. Apapun takutlah nak makan duit haram....mohon dijauhkan

    ReplyDelete
  6. ermmm ntahlah kalo bab2 mcm ni..slalu juga bcb entri pasal ni.. ermm belum penah bc entri yang kene copy.. cuma sy takut kalo entri jadi sama,( cthnya kebetulan update post benda yang sama tp isi lain ckit sama) eyh pening kepala.. haha adakah dkira copy jugak??

    ReplyDelete
  7. hukum perlu melihat kepada keadaan.

    ReplyDelete
  8. eh, baru je buat entry pasal nick :)

    ReplyDelete
  9. Aku sebenarnya tak kisah sangat pasal copy paste ini..
    Kalau sesiapa nak copy ker paste ker...ambik ajer.
    Kalau nak kasi kredit letak URL entri asal..pun cukup..heheheh.

    Lagipun kan sekarang dah ada aplikasi kat internet tak kasi copy paste...

    ReplyDelete
  10. Aku biasa kalau copy paste , aku akan bagitaw sumber.. haha.

    ReplyDelete
  11. adeh.. lama dah tak menjengah blog cikgu.. sy pakai domain baru bro.. domain lama dah goal..hehe

    ReplyDelete
  12. Bagi fie bro nick senang je, entry tu kan hasil tulisan orang hasil idea dia, tapi bila kita ambil benda tu secara haram dan mendatangkan hasil pada kita cuba lah kita timbang tara, sifat ambil harta orang pun dah dikira tak bermoral kan. hehe

    ReplyDelete
  13. sya dpt tgkp sorg ladies copy entry sya.. xde pun dia kredit kt blog sya..
    pedih je tgk.. xpe laa.. huhu

    ReplyDelete
  14. alamak... takut nih... saya kalo copy, sll bg entry org yg sy copy tu kecuali copy dr yg mmg tak bertuan. Apaupun, selalu2nya cuba menghasilkan idea sendiri. Tak taula jika tak senghaja. Maklumla dulu-dulu tak berapa pandai sangat dlm blog ni... Tahun ni baru mula aktifnya. Sebabtu di bawah sekali dalam blog saya, saya telah nyatakan "Hak cipta terpelihara oleh Allah yang memberi idea" idea semua datang dari Allah, yang mana baik orang nak copy, saya memang tak kisah. Tapi kalau yg personal sangat tu, melampau gakla kan kalau ambil copy tanpa bertanya... siapa2 pun marah...

    ReplyDelete
  15. rasa mcm tak Best la kalau copy paste ni

    ReplyDelete
  16. ASSALAMUALAIKUM ...

    Tak berani nak jatuhkan hukum . Cuma bila dah post kat paper , magazine , internet ... dah jadi umum . Tapi klu pemilik asal kat x leh copy paste tanpa izin , makna kena minta kebenaran , klu buat gak maka dah jatuh hukum lah ... wallahu'alam

    ReplyDelete
  17. Say NO blog copy paste dan aibkan individu ni... :)

    ReplyDelete
  18. yg terbaik bro.ta dgn cra ta.kadang ada email2 yg melemahkan smgt dr org lama.membakar jiwa ini untk terus blogging..

    ReplyDelete
  19. yes..betul tu...kalo tak sempat minta kebenaran, kredit lah kepada blog dia tu...:)

    ReplyDelete
  20. Pasal hukum sy memang x berani jugak nk komen.Tapi setuju dengan pendapat meminta kebenaran.X salah rasenye,orang kate beradab. :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.