Thursday, 2 August 2012

Ibu Kembar 12 Kena Pilih 1 Bayi Dan 11 Dibunuh


Jinan Huang, seorang ibu yang berumur 33 tahun, melahirkan bayi kembar 12 di Shanghai pada hari isnin yang lalu. Jinan, sekarang ini dalam keadaan stabil setelah proses melahirkan selama 31 jam, diberikan peluang selama seminggu oleh kerajaan untuk memutuskan seorang bayi yang akan dipilih untuk dibesarkan.

“Saya bersama suami belum boleh memastikan pilihan,” ujar Jinan yang bercakap kepada wartawan beberapa saat setelah kelahiran yang ajaib tersebut terjadi.

“Tetapi kami telah mempertimbangkan dengan serius untuk membesarkan seorang bayi lelaki yang lahir pada urutan ke dua. Dia adalah bayi paling berat dan oleh kerana itu kami berharap bayi tersebut akan berumur panjang dan kelak boleh menjaga kami di usia tua nanti.”

“Kami pastinya tidak akan memilih bayi perempuan,” tambah suami Jinan. “Kami yakin dengan keputusan kami.” lagi sebelas baki bayi yang tidak dipilih oleh Jinan dan suaminya akan dilemparkan dari atas puncak gunung, sesuai ketetapan yang sudak termaktub dalam Undang Undang Kelahiran Kembar China. Sejak undang-undang ‘Satu Keluarga Satu Anak’ diwartakan pada tahun 1983, kerajaan China sudah membunuh lebih dari 65 juta bayi kembar di negara tersebut.

Jinan, yang mengaku bahawa sudah bertahun-tahun berusaha mendapatkan anak, dengan tegas menolak tuduhan bahawa dia mengambil pil kesuburan, sebuah amalan yang juga dijanjikan dengan hukuman mati di China. “Saya tidak mengerti kenapa ini boleh terjadi,” tambahnya. “Kepada seluruh rakyat China dan para pemimpin kami yang terhormat, saya memohon permintaan maaf atas kelahiran bayi kembar kami yang memalukan dan tidak bertanggung jawab ini.”

Sifat keperimanusiaan di China rasanya sudah lama PUPUS, kenapa kami berkata begitu? kerana sudah banyak kes, cerita mahupun berita yang kita dengar mengenai bayi dimakan, kanak-kanak didera, kanak-kanak dipukul dan kes kanak-kanak yang dilanggar, namun tiada  mana-mana pihak yang mahu tampil untuk membantu!

Sumber : Harian Metro Online

Berita ni aku baca dekat Harian Metro Online...bukan aku yang menceritakan atau membuat cerita mengenai kisah ini. Kalau Harian Metro Online salah, so aku pun salah jugak la..harap tiada salah faham daripada pihak pembaca. Sebenarnya, cerita ni dah lama berlaku, sekitar dalam tahun 1998. Sama ada cerita seperti ini masih berlaku atau tidak, tak tahu la. Harap-harap kekejaman sebegini tidak berlaku lagi. Kesian dekat bayi yang tak berdosa, belum sempat kenal dunia dah dibunuh.


6 Orang Puji Entri Ini:

cerita ini tipu

metro tak buat research

aiyooo boleh camtu ka...ingat boleh bagi kat orang ker...ni bunuh terus...kejam2..

sedihnya kalau betul2 berlaku huhuh.....nak bunuh 11 orang bayi? baik kasi kpd kuarga angkat je huhuhuhu.....

kejamnye.. btoi ka??

betul ker ni? isyh..kejam sesangatt

Mmg betol la.. cube tengok negara dorang semakin padat ngn manusia. sebab tuh diwujudkan undang2 gile tuh..

Post a Comment

Setiap komen anda amat dihargai : )