Tuesday, 17 July 2012

Telefon Bimbit Boleh Dibawa Ke Sekolah : Pelajar Gembira Cikgu Merana


Heboh satu Malaysia pasal isu pelajar diberi kebebasan untuk bawak handphone ke sekolah. Apa pandangan anda terhadap isu pelajar dibenar bawa telefon bimbit ke sekolah pada sesi tahun depan? Berita dalam TV3 semalam ada menyebut pelajar sekolah di seluruh negara - mungkin dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah, pada sesi persekolahan tahun depan (2013). Alasan yang dikemukan adalah kerana faktor keselamatan.

DAHULU SEBAB TAK BOLEH BAWA HANDPHONE

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata peraturan menghalang pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah sudah lama diwujudkan tetapi ia tidak dikuatkuasakan sepenuhnya apabila terdapat sekolah yang teragak-agak untuk mengambil tindakan.

Katanya, larangan membawa telefon bimbit ke sekolah perlu dilaksanakan dengan segera kerana ia sering dikaitkan dengan masalah disiplin serta menganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.

"Pergaduhan sering berlaku di kalangan pelajar apabila telefon bimbit yang disimpan di dalam beg mereka tiba-tiba hilang.

SEKARANG SEBAB BOLEH BAWA HANDPHONE

Kementerian Pelajaran sedang merangka Draf Peraturan Pendidikan (Disiplin Murid) 2012 yang akan membenarkan pelajar membawa peralatan komunikasi termasuk telefon bimbit dan iPad ke sekolah mulai tahun depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata, pihaknya bagaimanapun akan menetapkan garis panduan yang mengawal penggunaan alat komunikasi tersebut bagi mengelakkan ia mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di kelas.

Menurutnya, keputusan untuk membenarkan telefon bimbit dibawa ke sekolah adalah selari dengan perkembangan semasa serta mengambil kira faktor keselamatan pelajar.

Secara logiknya, aku memang TAK SETUJU dengan dasar ne. Rasanya pelajar yang bawak telefon bimbit ke sekolah lebih banyak kesan negatif. Sebelum ne pun, pihak sekolah tak bagi bawak handphone ada jugak pelajar yang berani bawak. Macam-macam kes yang berlaku kerana handphone. Video lucah, kes kecurian, pergaduhan kerana kecurian dan macam-macam lagi la. Sekarang ne pulak pelajar macam diberi lesen untuk bawak telefon bimbit dan iPad ke sekolah. 


Ada pihak yang mengatakan kalau sekat penggunaan handphone pada pelajar macam halang pelajar daripada terdedah kepada IT. Kata aku..sekat apa bendanya, kat rumah kalau nak guna handphone Tu sampai hancur pun tak ada orang nak marah. Kat sekolah tempat nak belajar. Disebabkan penggunaan handphone, masalah disiplin dan moral makin menjadi-jadi. Sebagai contoh..kalau pelajar lelaki menghendap dan merakam gambar pelajar perempuan dalam tandas dengan menggunakan telefon bimbit tu, secara tak langsung dah tersebar gambar lucah tu.

Macam mana larangan sekalipun, masa cikgu mengajar tetap akan ada jugak pelajar duk maen game atau SMS sehingga boleh jejas tumpuan. Kata nak suruh pelajar pandai tapi tanpa disedari teknologi tu sendiri 'membuhuh masa depan diorang. Kena ingat, handphone sekarang bukan cikai macam handphone dulu. Handphone sekarang ne canggih. Cikgu tengok pun segan nak compare handphone dengan pelajar zaman sekarang. Nampakya bertambah lagi la stress cikgu. Masalah disiplin pun tak habis lagi. Ditambah lagi dengan masalah penggunaan telefon bimbit.

12 Orang Puji Entri Ini:

btol2~ sy pon x setuju hp dibenarkn bwk g skolah~ sdgkn dlu yg dilarang pon budak2 sebok bwk.n siap gadoh2 bgai. ni kn plak dibenarkn bwk. pastu bile jd mnde buruk, sebok nk blame budk2 tu. sedang kn udang2 yg tetap kn.

masa dilarang pon students bawak apatah lagi kalo disuruh..bertambah lagi la masalah cikgu nak settle..patot benda ne kena kaji dulu dengan teliti dulu.

betoi tu.aku pun tak setuju sangat nik..motip kan nak bagi budak2 ni bawa handphone...boleh ka budak nak fokus dalam kelas kalau dok teringat hpone diaorang saja..

zul, aku dah pernah kena sekali.masa mengajar budak-budak duk amek gambar..perghh,,memang geram.siap gambar kite pon diorang ne duk amek..konpem kalo bawak x tumpu da kat pelajaran ne.

tak setuju lgsg..
byk yg negatif dri positif..
hrp cikgu2 kt luar sna ktakan yg anda x setuju dgn peraturan ni..

betul,,xtau kat mana relevennya kalo bagi kebebasan kat students bawak handphone..
lagi la teruk..msa buat spot check ada students membahasakan diri diorang mama dan papa...
umur 13-17 nk guna panggilan itu kah? sdgkan pakcik makcik yg menikah 30-40 tahun pn rs segan..
teknologi sebenarnya membarahkan disiplin sekolah!

amboi! too advance bdak2 skrg..
kta yg umur dh bnyk ni pun x fkr lg psl kawen tu..
setuju sgt2~ teknologi sebenarnya membarahkan disiplin sekolah!

diorang tu mintak duit ngan mak bapak lagi,,kita yg dah tua ne segan nak sebut macam tu..hahah

setuju2.. perkara negatif lagi banyak dari positif bila boleh bawak handphone ke sekolah ni.. hmm, bila dah timbul masalah nanti, barulah parents salahkan sekolah pulak nanti.. benda ni sepatutnya fikir dan dibincang betul2 baru la boleh luluskan.. -,-

ade yg positifnyerr klau gna hndphone blh laa tlfn untk parents mrka dmi kslmtn cnthnyerr mcm plng dri skolh tba2 duit syiling xderrr nk cll ngn pe??bgi negatif pula dia akn gna hndpne tu untk prkra2 yg x elok cnth smsa sesi pembljrn mereka main hndphone lps tu bnyk lgi bnda2 lain,klau blh x slh nk phone pon tpi smasa sesi pembelajaran hndphne ltk ats mja cg smasa sesi Pmbljrn ataupun smsa perhmpunan kmpul smua ndpne lps tu bt sportcek,kiterr tgk jela ape yg brlku tgk blh k xblh...

positif ade negatif pon ade smuanyerr aderr,klau positiflhkn org akn fikir hndpne ni untk kslmtn pra pelajar cnth bila kiterr nk plng dri kls tmbhn,tba2 duit syiling dh xderr nk cll ngn perr??bgi negtif plk mereka akn ambil ksmptn,cnth smsa sesi pmbljrn mereka psng muzik k mesej kt P/M wer kerrr,bgi syerr blh bwk tpi biarlhh kna sifat dia cnth smasa sesi pmbljrn smua hndpne pra pljr ltk diats mja cg dn kiterr blh buat jga sportcheck isi kndngn tlfn smsa prhmpunan manerr la tau tkut2 ade crta BLUE kerr atau bnda lain kerr,kiterr tgk jela ape yg akn jdi...

sasuke sakura : pada pendapat saya sendiri la,kebenaran boleh bawak handphone ni lebih kepada negatif..kalo dalam kelas masing2 bawak handphone konpem tak bagi perhatian dah..dan sebelum ni pun pelajar bawak jugak walaupun tak dibenarkan..bayangkan dalam kelas ade 40 orang dan masing2 bawak 40 handphone stress cikgu nak kawal..

Post a Comment

Setiap komen anda amat dihargai : )