Bila Jadi Jahat Orang Benci, Bila Jadi Baik Orang Dengki


Bila kita ikut suruhan agama..ada orang kata "tak payah la berlagak alim sangat"
Bila kita langgar suruhan agama..ada orang kata "astaqfirullah, apa la nak jadi"

Bila kita sedekah duit..ada orang kata "ala, nak menunjuk la tu"
Bila kita simpan duit..ada orang kata "duit banyak tapi kedekut pahit"

Bila kita ikut peraturan..ada orang kata "tengok tu, skema betul"
Bila kita langgar peraturan..ada orang kata "bodoh betul la orang tu"

Bila kita tegur dengan baik..ada orang kata "bajet bagus la kononnya"
Bila kita tegur dengan kasar..ada orang kata "kurang ajar, tak ada adab betul"
 
Bila kita pakai sopan..ada orang kata "update la sikit,macam kampung sangat" 
Bila kita pakai 'dedah sana-sini'..ada orang kata "malu la sikit, tak ada maruah ke?"
 
Bila kita bagi nasihat.. ada orang kata "jangan sibuk jaga tepi kain orang, boleh?"
Bila kita sindir-menyindir..ada orang kata "tak reti bagi nasihat leklok ke?

Bila kita tolong buat kerja.. ada orang kata "tak payah la duk menyibuk kat sini" 
Bila kita tak tolong apa-apa..ada orang kata "dasar pemalas betul"
 
Sedar dan tak sedar, memang ramai orang yang tak puas hati dengan kita. Kalau nak kira dengan jari memang tak terhitung. Bagi orang yang dah mati pun, ada lagi mereka yang masih dengki. Mulut orang memang tak boleh nak tutup. Apa yang kita buat semua salah..semuanya tak betul di mata mereka. Kalau buat salah sudah tentunya salah..tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata. Ingat satu je pesanan ne..

"Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula..perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan Allah SWT terhadap kita..bukan pandangan manusia"

Wallahu 'alam.
 
Bila Jadi Jahat Orang Benci, Bila Jadi Baik Orang Dengki Bila Jadi Jahat Orang Benci, Bila Jadi Baik Orang Dengki Reviewed by Nick Nashram on 17:17:00 Rating: 5

2 comments:

  1. sedih rasanya keadaan macam ni NickH, yg kita ni bukan juga sempurna tetapi marilah cermin diri dulu kan, usahlah dengki cemburu ..tak baik untuk kesihatan ya..

    ReplyDelete
  2. manusia memang macam tu la..masa kita duduk atas ramai yg bersorak suruh jatuh,,bila dah jatuh xde sape pon tolong..selagi ade sifat dengki x ke mana kita ne..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.