Cara Merawat Mata Bengkak

 
Pernahkah anda menangis sepanjang malam dan mendapati mata anda bengkak teruk ketika bangun pada keesokan harinya? Atau bengkak pada mata akibat anda menghidap selsema yang teruk? Tahukah anda cara merawat mata bengkak?
 
Selain akibat menangis,mahupun selsema, kurang tidur, stress atau terdapat lemak di keliling mata juga boleh menyebabkan berlakunya mata bengkak. Jika anda sedar bahawa mata anda bengkak (selain disebabkan menangis), sila beri perhatian pada kesihatan mata anda.
 
Pastikan anda tidak makan tiga jam sebelum waktu tidur dan hindari minum terlalu banyak ketika waktu malam. Kalau anda guna krim mata, perhatikan krim malam anda. Mungkin ia menjadi punca masalah bengkak mata. Pastikan formula krim malam anda tidak terlalu berat.
 
Cara yang lebih baik untuk rehatkan mata adalah dengan meletakkan uncang teh yang basah di tengah-tengah mata dan biarkan sehingga kering. Kandungan asid tannic di dalam teh berfungsi sebagai strigen dan membantu melegakan mata.So, kalau rasa mata tu tak selesa cepat-cepatlah jumpa doktor. 
 
 

Post a Comment

8 Comments

  1. bile tido je mata mesti bengkak or sembab..salunye pagi le..ada petua tak???

    ReplyDelete
  2. kenapa pulak tak boleh minum banyak waktu malam?
    -_-'

    ReplyDelete
  3. eight is samaniah : kurangkan mengadap skrin computer terlalu lama.guna krim Garnier kalo mata tu nampak kuyu.

    ReplyDelete
  4. cik pensil : sbb waktu tidur badan da stop berfungsi. so, kemungkinan besar air akan bertakung dan mengalir ke bahagian kepala.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana tinggal komen di artikel ini. Komen yang mengandungi iklan,spam dan provokasi akan dipadam oleh admin. Untuk tujuan promosi, iklan dan review produk, sila hubungi saya menerusi email nick87siriusblack@gmail.com.

Terima kasih.